Skip to main content

Interaktion med medicinalindustrien påvirker kommende og nyuddannede lægers lægemiddelordinationer

Redigeret af Siri Vinther, sirivinther@dadlnet.dk

7. jul. 2014
2 min.

Medicinalindustrien kan via forskellige markedsføringsstrategier påvirke klinikere, herunder deres valg af medicinske præparater. Formålet med dette studie var at undersøge, i hvilken grad medicinstuderende og nyuddannede læger interagerede med medicinalindustrien, og om og i så fald hvordan graden af interaktion påvirkede deres lægemiddelordinationer.

Medicinstuderende og læger på tredje år af speciallægeuddannelsen, alle rekrutteret via en national database, fik tilsendt et spørgeskema omhandlende adfærd over for samt holdning til medicinalindustrien. Spørgeskemaet indeholdt også en multiple choice-del vedrørende farmakologisk behandling af en række almenmedicinske tilstande, hvor der blandt svarmulighederne var listet både generiske og kommercielle lægemiddelnavne.

Ud af 4.980 adspurgte responderede 46%. 45-89% anvendte ikkeofficielle informationskanaler såsom Google og Wikipedia til at opsøge viden om lægemidler. 20% af lægerne havde fået viden om medicinske præparater via repræsentanter fra medicinalindustrien, og 17% havde deltaget i industrisponsorerede uddannelsesarrangementer. Hvad angår multiple choice-delen, var 48-90% af svarene evidensbaserede. Læger var mere tilbøjelige til at vælge præparater angivet med firmanavn end studerende. Jo mere interaktion med og jo større velvilje over for industrien, jo mindre var tilbøjeligheden til at svare evidensbaseret. Denne sammenhæng var signifikant for både studerende og færdiguddannede.

Læge, ph.d. Andreas Lundh, Infektionsmedicinsk Afdeling, Hvidovre Hospital, kommenterer: ”Blandt danske yngre læger er deltagelsen i industrisponsorerede efteruddannelsesaktiviteter nok på tilsvarende niveau, hvorimod kontakten til lægemiddelrepræsentanter er lavere. Resultaterne, som stemmer overens med tidligere studier, understreger vigtigheden af uafhængig efteruddannelse for at sikre rationel farmakoterapi”.

Austad KE, Avorn J, Franklin JM. Association of marketing interactions with medical trainees' knowledge about evidence-based prescribing: results from a national survey. JAMA Intern Med 2014 Jun 9. doi: 10.1001/jamainternmed.2014.2202.

Interessekonflikter: ingen.