Coronakrisen er en 100-års begivenhed. Den er på én gang nærværende nutid og begyndende historie. Et stykke verdenshistorie, som vil rangere på linje med store krige, terrorangreb og Den Spanske Syge i 1918. Aldrig før er en så stor del af jordkloden blevet lukket ned på samme tid.
Da epidemien ramte Danmark, igangsatte Politiken ved et tilfælde en tegnekonkurrence, hvor børn og unge frit kunne vælge deres emne. Omkring 500 tegninger blev indsendt, og 100 af dem blev i maj måned offentliggjort. De blev skabt i et forvandlet samfund med pressemøder fra Statsministeriet, lukning af skoler og regler for håndvask og køkultur. Og med nye muligheder: gåture i skoven, hjemmebag og sang fra altanerne. Pandemien krøb ind i omkring halvdelen af tegningerne.
Man siger, at det at tegne er en særlig måde at opleve verden på. Børn og unge oplever tilmed verden på en mere umiddelbar og følelsesladet måde end voksne. Således inviterer tegningerne beskueren ind i et univers, som denne skribent slet ikke havde fantasi til at forestille sig. Det gælder fx seksårige Ibens »Glade corona«, hvorom Iben selv fortæller, at hendes coronavirus er glad, fordi den ikke er farlig for børn – men den har alligevel fået hugtænder, fordi den er farlig for oldemor. Eller syvårige Julies lægehare, som hjælper et coronaramt egern. Lægen har store ører, så den kan høre, når andre dyr har brug for hjælp. Tegningerne er mangfoldige, forunderlige, ærlige, frække og livsbekræftende. Og et vigtigt bidrag fra samfundets yngste borgere. De er nu indsamlet til eftertiden.
De sidste store epidemier i Danmark var polioen i 1952, hvor 110 døde, og 3.000 blev indlagt på hospital, og Den Spanske Syge i 1918, hvor omkring 15.000 danskere døde. Begge epidemier er veldokumenterede med et væld af øjenvidneberetninger. Går vi tilbage til Den Sjællandske Feber i 1831, som slog 9.000 danskere ihjel i løbet af to måneder, er kontrasten til i dag slående. Der eksisterer mig bekendt ikke en eneste personlig beretning fra de 70.000 bønder, som blev syge. Der er kun de tørre lægejournaler tilbage – og slet ingen tegninger.
Så de 50 indsamlede tegningers inderlige og detaljerede blik på coronapandemien er overvældende, ja, nærmest euforiserede i sammenligning med 1800-tallets kildemæssige smalkost.
Udstillingen »Corona – med unge øjne« vises på Steno Museet i Aarhus frem til den 29. september.