Skip to main content

30-dagesgaranti bruges som prygelknabe

Er vi enige om, at lange ventelister ikke er en værdi for patienten?

Jesper Luthman, branchedirektør, Sundhed Danmark.
Jesper Luthman, branchedirektør, Sundhed Danmark.

Branchedirektør Jesper Luthman, Sundhed Danmark, Foreningen af danske sundhedsvirksomheder
E-mail: jlu@sundheddanmark.nu
Interessekonflikter: ingen

11. nov. 2016
4 min.

Ugeskrift for Læger lægger den 2.11.2016 sider til, at ledende overlæge på Bispebjerg Hospital, Benn Duus (BD), bruger den indførte 30-dagesgaranti som prygelknabe for en lang række problemer i det danske sundhedsvæsen.

Lad os få nogle fakta på plads først. Det er dit postnummer, der afgør, hvor hurtigt du udredes og behandles. I gennemsnit bliver kun 66 pct. udredt inden for 30 dage – med 58 pct. i Region Nordjylland og Region Hovedstaden, men hele 78 pct. i Region Midtjylland. Og vi venter i gennemsnit 46 dage på en planlagt operation, men 65 dage i Nordjylland og 35 i Midtjylland. Og det er jo netop et af hovedargumenterne for den brede politiske opbakning til skærpelsen i ventetidsgarantierne. Man vil ikke acceptere, at patienter står på venteliste, eller de store regionale forskelle.

Det erkendes, at priserne er blevet lavere. Men omvendt, at det slet ikke er billigt nok, fordi det offentlige laver ting, som de private ikke gør. Sandt. Og derfor indgår det heller ikke i beregningen eller udbuddet af priser. Og alligevel understøttes det øgede samarbejde – næsten 129.000 kontakter i 2015 – af Rådet for Offentlig-Privat Samarbejde, der i 2015 så på udbud på sundhed. Konklusionen var klar: Regionerne har øget deres samarbejde med private for at øge kapaciteten og spare penge.

Er patientens pres problemet?

Garantien gives skylden for øget aktivitet i sundhedssektoren, så ventelister fjernes. Ja, men det var jo planlagt aktivitet, der nu bare sker hurtigere. Pengene skulle jo være brugt alligevel? Sandt, siger BD, men ventelisterne skyldes, at politikerne har lovet patienterne en behandling, der slet ikke er faglig fornuftig. På hans område burde man se langt flere patienter an eller tilbyde dem fysioterapi, inden man overvejer operation. Men de "presser" sig ind på en venteliste, må man forstå.

Han giver altså garantien skylden for, at patienterne henvises til operation i stedet for det fagligt rigtige. Men garantien siger ikke, at man skal opereres, kun at man skal udredes hurtigst muligt. Så spørgsmålet er, hvor mange udredningsplaner der laves. For hvis lægen vurderer, at det fagligt rigtige er at "se an", kan det sagtens tage flere end 30 dage at udrede. Patienterne skal så have en udredningsplan. Jeg er med på, at patienterne kan være "hårde", men så er det vel den diskussion, vi bør tage?

Med garantien følger bureaukrati. Det kan jeg være enig i – det siger mine læger også. Men årsagen til det er jo, at når kun 66 pct., med regionale forskelle, udredes inden for 30 dage, har forklaringen med, at det er patienterne, der selv vælger at vente og bruger deres frie sygehusvalg, ikke været god nok. For den har ikke kunnet dokumenteres. Det vil politikerne have nu.

Inviter det private ind

Og så er det vigtigt at huske, at aftalepartierne bag finansloven 2016 har afsat 300 mio. kr. i 2016 og 450 mio. kr. årligt fra 2017 til større kapacitet i regionerne. De penge har BD måske ikke set – men det er ikke garantiens skyld.

Jeg tror på, at medarbejderne hver dag gør deres yderste for at arbejde lidt smartere, så det bliver lidt bedre hele tiden. Og at alle går på arbejde med målet om at gøre patienterne raske. Men de private sundhedsaktører oplever meget ofte, at det offentlige som udgangspunkt mener, at alt skal løses i eget hus og af egne folk. Tanken om at vende sine udfordringer åbent med private ligger ikke lige for.

Vi ønsker et stærkt offentligt sundhedsvæsen. Men fakta er, at i 2015 købte regioner for 721 mio. kr. ud af et samlet sundhedsbudget på ca. 82 mia. kr. Så der er vist rum for at invitere private ind til en dialog om samarbejder. Kan vi skære kagen lidt anderledes, så det hele løber lidt længere på literen? Der er mange eksempler derude på, at de private er en del af løsningen. Tager "trykket" på ventelister, tager større patientgrupper, håndterer komplekse patienter som smertepatienter eller patientforløb, der inkluderer både kommune og lægehuse.

Men det kræver, at vi bliver inviteret ind tidligere. Og at vi kan blive længere omkring patienter og borgere.

Læs interviewet med Benn Duus: 30-dagesgaranti: På den igen! (link)