Skip to main content

Åbent brev til Amtsrådsforeningens sundhedsudvalg og Sundhedsstyrelsen

Bestyrelsen for Yngre Danske Kirurger, v/formand David Karran, 1. reservelæge, Kirurgisk-Gastroenterologisk Afdeling, H:S Hvidovre Hospital. E-mail: karrand@hotmail.com pdf-udgave Bestyrelsen for Yngre Danske Kirurger, v/formand David Karran, 1. reservelæge, Kirurgisk-Gastroenterologisk Afdeling, H:S Hvidovre Hospital. E-mail: karrand@hotmail.com Bestyrelsen for Yngre Danske Kirurger, v/formand David Karran, 1. reservelæge, Kirurgisk-Gastroenterologisk Afdeling, H:S Hvidovre Hospital. E-mail: karrand@hotmail.com pdf-udgave

1. nov. 2005
2 min.

Det er med beklagelse, at vi i Yngre Danske Kirurger har set forslaget om at reducere den planlagte 3-måneders-forskertræning i den nye speciallægeuddannelse til et 2-ugers-kursus.

Den nye speciallægeuddannelse indeholder, set med kirurgiske øjne, mange spændende elementer - blandt andet er forskertræningen en nyskabelse, der fortjener en chance. Rigtigt gennemført kan den være en tid til refleksion og fordybelse i klinisk relevante og interessante emner, som det ellers kan være svært at få tid til i den travle kliniske hverdag på sygehusene.

I en tid, hvor man ønsker mere målrettede læger med færre ansættelser og mindre »spildtid«, er der ikke så meget tid til at træde til side for at forske.

Vi mener, at den kommende speciallæge gennem forskning og den foreslåede forskertræning vil kunne opnå egenskaber, der er nødvendige for at kunne opfylde målene især inden for speciallægens roller som »akademiker« og »professionel« iht. målbeskrivelsen for speciallægeuddannelsen i kirurgi* .

Det umiddelbart svageste led i den nye kirurgiske speciallægeuddannelse er en række korte fokuserede ophold, hvor man forventer, at den uddannelsessøgende læge skal kunne tilegne sig nogle specifikke kompetencer på kort tid. Det er svært at se, at forskertræningen reduceret til endnu et fokuseret ophold kan give de nødvendige redskaber til at vurdere medicinsk forskning, litteratur m.m.

Når der laves en tiltrængt ændring af speciallægeuddannelsen, er det ærgerligt, at netop en visionær idé som en 3-måneders-forskertræning reduceres af administrative/økonomiske hensyn. Det burde være muligt at prioritere forsker- træningen højt inden for rammen af de bevilligede 100 mio. kr. til påbegyndelse af den nye uddannelse.

Vi opfordrer derfor til, at man revurderer forslaget om at begrænse forskertræningen, så den kan blive gennemført som planlagt.

Sidst, men ikke mindst, mener vi, at det er lægens pligt at forske for at drive lægevidenskaben endnu længere - for patienternes bedste.

* Akademiker - Fremkomme med løsningsforslag efter gennemgang af relevant litteratur ved ikke almindelige kliniske problemstillinger, udarbejde projektbeskrivelse/protokol og stå for gennemførelsen af projektet.

Professionel - Anvende hensigtsmæssige strategier for at opretholde og udvikle faglig kompetence.