Åbent brev til Lægeforeningen: Tag ansvar for at sikre lægedækning i hele Danmark

Region Hovedstadens nye akutordning rammer rekrutteringen andre steder i landet

Jan Værnet
Speciallæge i Almen medicin, AmagerCentrets Læger
E-mail: vaernet@me.com

Interessekonflikter: ingen

28. okt. 2013

Lægeforeningen, PLO, FAS og YL har et fælles medansvar for, at lægedækningen i hele Danmark sikres. Derfor bør Lægeforeningen gøre sig til talsmand for, at regionernes indbyrdes konkurrence – nogle ville kalde det en kamp – om lægernes arbejdskraft skal styres centralt, så lægemanglen i yderområderne ikke forværres.

Ingen er uenige om, at der er stor mangel på speciallæger, særligt speciallæger i almen medicin, og at der i mange år er uddannet alt for få, trods advarsler fra Lægeforeningen. Der har længe været så stor mangel, at der ikke kan skaffes nok praktiserende læger blandt andet til Region Nordjylland.

Ingen vagtarbejde

Uden respekt for dette faktum besluttede Region Hovedstadens politikere sig i marts 2013 for at give en åbenlys fordel til hovedstadsområdets praktiserende læger: De får fri for alt vagtarbejde! Med det nye 1813-akuttiltag fritager Region Hovedstaden nemlig som den eneste region i Danmark sine praktiserende læger for at skulle varetage lægevagten fra 1. januar 2014. Derimod vil resten af landets praktiserende læger forsat være kontraktligt forpligtet til at passe lægevagten klokken 16-08 på hverdage, i weekender og på helligdage alle årets 365 dage – ud over deres almindelige praksisarbejde vel at mærke. Det overarbejde, som de – og hovedstadsområdets praktiserende læger indtil 1. januar 2014 – yder ved vagtarbejde, svarer til flere hundrede speciallægers arbejdskraft, f.eks. minimum 68 lægers fuldtidsarbejde om året alene i Region Hovedstaden.

Det geniale for samfundet ved dette system er, at det udnytter en ekstra arbejdskapacitet hos de praktiserende læger, der allerede har en praksis i de enkelte regioner. Og i en tid med lægemangel er denne ekstra arbejdsindsats meget vigtigt.

Skævvrider lægedækning

»Tak, Region Hovedstaden, for at give mig fri fra vagtarbejde!« kunne undertegnede, som er en 57-årig praktiserende læge, vælge at sige efter 31 år med forpligtelse til at være aktiv i lægevagten. Men det gør jeg ikke. Tiltaget er nemlig ødelæggende og skævvridende for Danmarks lægedækning. Derimod vil mange yngre speciallæger i almen medicin med stor sikkerhed takke for tiltaget. Disse læger, som er en mangelvare på tværs af hele landet, foretrækker selvfølgelig ofte at blive i Region Hovedstaden, hvor de er uddannet gennem 12 år. Og det får de rig lejlighed til og incitament for med det nye tiltag. De kan nu få en praksis uden vagtforpligtigelse; et yderst attraktivt scenarie for yngre læger, typisk med mindre børn, som er på vej til at købe en praksis. Oveni vil det formentligt trække læger til fra andre regioner. Med beslutningen om at nedlægge den nuværende velfungerende lægevagt skaber Region Hovedstaden nemlig et behov for at ansætte minimum 68 speciallæger, overvejende speciallæger i almen medicin, i det nye 1813-akuttiltag. Det er læger, som ikke findes, og hvis de fandtes, burde de fordeles ligeligt, hvor der er behov for dem i de forskellige regioner.

Skaber kunstigt lægebehov

Jeg mener, det er et kæmpe problem, at Region Hovedstaden skaber dette kunstige og unødvendige nye lægebehov. Konsekvensen for yderområderne i Danmark bliver, at man med sikkerhed vil se en nedgang i antallet af ansøgere til ledige praksisser, således at der vil blive endnu flere lægeløse patienter.

Beslutningen har allerede medført, at der i Region Nordjylland har været så få ansøgere til de nyligt opslåede uddannelsesstillinger i almen medicin, at de ikke kan besættes, og omvendt har der været en stigning i ansøgerantallet til stillingerne i hovedstaden.

Selvom det i sidste ende er politikernes ansvar, mener jeg, at det påhviler Lægeforeningen, PLO, FAS og YL at gøre Christiansborg opmærksom på den yderst spinkle balance, som hele Danmarks højt berømmede og prisbillige »familielægesystem« bygger på. Og at opfordre Folketingets politikere til at gribe ind over for Region Hovedstaden straks for at beskytte de andre regioner i Danmark mod denne ødelæggende konkurrenceforvridning.

Danmark er et for lille land til kun at tænke regionalt på lægedækningen.

Se Mads Koch Hansens svar på forrige side.