Skip to main content

Blodig måned

13. sep. 2010
3 min.

Overlæge Henrik Dietz Anæstesien, 1. afdeling, Region Nordjylland. E-mail: dietz@dadlnet.dk

Seksogtredive trafikdræbte i juli 2010 er alt for mange, men der kan naturligvis ikke, ud fra en enkelt måned, siges noget generelt. Ikke desto mindre er det, hvad læge Johannes Bjerre fra foreningen Liv og Trafik gør [1]. Bjerre nævner ikke andre relevante tal i indlægget, som munder ud i et opråb om at udskifte den siddende regering.

Bjerres indlæg må efterlade læseren med en følelse af, at det står helt galt til med trafiksikkerheden i Danmark. Men hvad siger statistikken? Vejdirektoratet [2] kan berette, at antallet af trafikdræbte i 2009 (303) er det laveste siden 1930'erne! Tallet for 2010 kender vi af gode grunde ikke endnu, men den 22. juni var der dræbt 109 personer i trafikken [3].

Bjerre beskylder regeringen for ikke at leve op til egne visioner (Færdselssikkerhedskommissionens nationale handlingsplan): »Det gik galt i 2007, 2008 og 2009. Ulykkeligvis ser det ud til, at tragedien vil gentage sig i 2010, og visionen ligner mest af alt en illusion«, og han fortsætter: »Når jeg ser på antallet af trafikdrab, får jeg den frygt, at vi har et hold af amatører, der bygger luftkasteller med katastrofale følger«.

Der er nok sket det, at Færdselssikkerhedskommissionen, på baggrund af et stærkt faldende antal trafikdræbte [4] fra 2000 (499) til 2005 (331), blev en kende for optimistisk og i rapporten fra 2007 satte målet for 2012 til under 200 trafikdræbte.

Det bliver svært at nå, selv med de seneste års meget positive tal i erindring. Har man meget høje ambitioner, risikerer man at blive skuffet, men når Bjerre betegner et kraftigt fald i antal trafikdræbte som en »tragedie« og taler om »katastrofale følger«, er det ganske enkelt ikke seriøst.

Ethvert trafikdrab er ét for meget, og ideer, forskning og politisk handlekraft må hilses velkommen for at fastholde og udbygge den positive udvikling, der er i gang. Især bilisterne må nok finde sig i øget kontrol og skærpede sanktioner. Emnet er imidlertid for alvorligt til, at amatører som Johannes Bjerre skal forplumre debatten ved at lade politiske ønskedrømme skygge for nøgtern analyse.



  1. Bjerre J. Blodig sommer. Ugeskr Læger 2010;172:2329.

  2. http://www.trafikken.dk/wimpnews.asp?page=document&objno=161821 (sept 2010).

  3. http://politiken.dk/indland/article1002659.ece (sept 2010).

  4. http://www.faerdselssikkerhedskommissionen.dk/imageblob/image.asp?type=… (sept 2010).

> Svar:

Læge Johannes Bjerre, Esbjerg, medlem af www.livogtrafik.dk E-mail: johannesbjerre@hotmail.com

Mange tak for at du har gjort dig ulejlighed og reflekteret over antallet af trafikdrab i Danmark. Det glæder mig, at vi enige om, at ethvert trafikdrab er ét for meget, og at 36 trafikdræbte på en måned er alt for mange! Du har fuldstændig ret i, at der er stor fremgang for dansk færdselssikkerhed. Danmark havde over 1.200 trafikdrab om året inden oliekrisen i 1973, og siden dengang er antallet af trafikdrab faldet. Med hjælp fra finanskrisen er det sandsynligt, at antallet af trafikdrab vil falde til under 300 i år [1]. Det er korrekt, at jeg ikke nævnte den glædelige udvikling i mit indlæg [1]. Jeg fokuserede på, at regeringen i sin kommission for færdselssikkerhed hverken i 2007, 2008 eller 2009 har magtet at leve op til sin egen plan [3].

Du mener, at mit indlæg ikke er seriøst, og at jeg er en amatør inden for færdselssikkerhed. Ingen er ansat af livogtrafik.dk, og derfor er vi amatører. Jeg mener fortsat, at det er useriøst og en katastrofal tragedie, at Danmark har nordisk rekord i trafikdrab [4]. Jeg håber ligesom dig, at der er politisk handlekraft til at fastholde og udbygge den positive udvikling. Der er muligt, at regeringen blev en kende for optimistisk og satte målet for højt. Faktum er fortsat, at regeringen ikke lever op til sin egen plan.



  1. http://www.sikkertrafik.dk/Aktuelt/Nyheder/Historisk%20lavt%20antal%20t… (sept 2010).

  2. Bjerre J. Blodig sommer. Ugeskr Læger 2010;172:2329.

  3. http://www.faerdselssikkerhedskommissionen.dk (sept 2010).

  4. http://www.sikkertrafik.dk/Aktuelt/Nyheder/Danmark%20har%20nordisk%20re… (sept 2010).