Og så er det man når frem til, at en bekendtgørelse vil være det bedste bud på, hvordan PLOs samarbejde med det offentlige skal reguleres i fremtiden.
Det er her jeg får lidt svært ved at følge med. Og at se det forretningsmæssigt fornuftige i det.
Forestiller man sig, at det vil give en bedre aftale end den, vi har forhandlet på plads?
Nogle argumenterer med, at vi ikke kan skrive under på en aftale, vi ikke kan holde. Det er klart, hvis man mener det, skal man ikke skrive under. Men jeg mener godt, vi kan overholde den. Vi har aftaler om, at ressourcer skal følge opgaver. At udviklingen i opgavefordelingen løbende skal følges i praksisplanudvalgene. Og at økonomien skal følges løbende og tiltag drøftes ved udsigt til overskridelse.
Fra andre har jeg hørt argumentet ”Jeg stemmer nej, så kan de (det offentlige) selv om det"
Problemet er bare, at det kan de ikke.
Vi er stadig nødt til at samarbejde med det offentlige, kommuner og regioner, hvis vi vil det bedste for vores klinikker, vores fag - og vore patienter.
Jeg kan personligt også blive meget bekymret for,om vi vil få den forhandlede økonomi med i en bekendtgørelse. Især reguleringsordningen er jeg bekymret for. Ca. 100 mio. kr/ år.
Den bliver fremstillet, som om den er en selvfølgelighed. Det har den næsten været til nu for os. Men den har været i spil i både disse forhandlinger og i tidligere forhandlinger. Og er ikke selvfølgelig for andre faggrupper. Og jeg kan være bekymret for, om vi kan få den forhandlet ind i en aftale igen, hvis den een gang er røget ud.
Øget honorar for tabt arbejdsfortjeneste ved kurser og penge for at gennemføre akkreditering tror jeg heller ikke, vi kan regne med at få med ved en bekendtgørelse. Til gengæld tror jeg, der er risiko for, at der vil blive forlangt akkreditering under alle omstændigheder.