Vi får heldigvis jævnligt tilbagemeldinger om, at man ude i den kliniske hverdag oplever, at DDKM giver en god ramme for at få beskrevet og dokumenteret arbejdsgange og procedurer, og at det giver ”orden i butikken” og fx letter introduktion af nye medarbejdere og vikarer.
Vi får også at vide, at det at modtage survey, evalueringsbesøg, af en erfaren kollega, opleves som kvalificeret kollegial sparring. Og det skal det også – for DDKM er en lærende model, der hele tiden skal udvikle sig dynamisk i samarbejde med alle de parter i sundhedsvæsenet, der deltager.
Et af de erklærede hovedformål med DDKM er at fremme samarbejde mellem sektorerne i sundhedsvæsenet og skabe bedre og mere sammenhængende patientforløb.
Almen praksis er på mange måder hjørnestenen i det danske sundhedsvæsen, og man kan ikke tale om patientforløb uden at tale almen praksis.
Vores opgave bliver at understøtte arbejdet med overgangene. Det glæder vi os til at gøre - i et frugtbart samarbejde.
Andre Jesper Gad Christensen blogs:
Er der en (kvalitetsansvarlig) læge til stede?
De varme og de kolde hænder