BLOG - Niels Ulrich Holm: Det letteste er da at sige ja
På nejsiden er vi alle meget bekymrede for, at man fra forhandlingsudvalgets side lover både Danske Regioner og medlemmerne mere, end man kan holde.
På nejsiden er vi alle meget bekymrede for, at man fra forhandlingsudvalgets side lover både Danske Regioner og medlemmerne mere, end man kan holde.
Der er heldigvis godt gang i medlemsdebatten i forbindelse med, at vi har hørt startskuddet for urafstemning om Overenskomst 2014. Vi har haft ekstraordinært repræsentantskabsmøde i weekenden, og et stort flertal i Repræsentantskabet har stemt ja til forhandlingsudvalgets resultat. Det skal bemærkes, at et flertal på 5 ud af 9 i bestyrelsen stemmer imod, at man godkender aftalen.
Jeg mener, at et ja er uansvarligt såvel som utroværdigt. Jeg er nødt til at anbefale det lidt sværere nej
Hvorfor ikke bare få noget arbejdsro? Vi er jo helt enige om det meste. Hele bestyrelsen bakker op om kvalitetsarbejdet. Vi er for den skitserede akkrediteringsaftale. Vi er for struktureret efteruddannelse. Vi er for samarbejde med kommuner og regioner og afgjort for en positiv udvikling i almen praksis med bedre service og kvalitet. Det har længe været PLO-mærkesager.
På nejsiden er vi alle meget bekymrede for, at man fra forhandlingsudvalgets side lover både Danske Regioner og medlemmerne mere, end man kan holde.
Der skal ske betydende kvalitetsløft i almen praksis.
Der er samtidig en stigning i andelen af +60 årige i den kommende overenskomstperiode.
Der er udsigt til færre sengepladser på sygehusene.
Der er intet, som tyder på, at opgavesivningen til almen praksis stopper.
Der er store forventninger til alt det, almen praksis skal udføre for kommunerne. Opgaver, som ligger ud over det, vi allerede løser.
Den samlede økonomiramme til at honorere alle disse opgaver er på omkring 0,5% om året over en 3 årig periode. Vi har fået vage indikationer – som sædvanlig – om, at hvis der mod forventning skulle flytte opgaver ud i almen praksis – så kan vi drøfte økonomien. Ingen tror rigtigt på, at det kommer til at betyde merøkonomi.
VI kan med andre ord med den nye overenskomst fortsætte med at løse endnu flere opgaver godt, billigt og med god kvalitet i almen praksis, men nu med udsigt til, at vi skal løse opgaverne gratis sidst på året. Det er da en besynderlig kontrakt at anbefale et ja til.
Faktaboks
Jeg savner en forklaring på, hvordan vi skal fordele tilbagebetalingsforpligtigelsen, når vi forventeligt kommer til at sprænge udgiftsloftet.
Jeg savner en forklaring på, hvordan vi skal sikre mindre ulighed i sundhed, når vi får det samme beløb at arbejde med som i den periode, hvor vi tilsyneladende ikke løftede opgaven.
Jeg savner den ansvarlighed vi skylder medlemmerne ved at sige, at hvis vi stemmer ja til denne aftale, må vi berede os på merarbejde og lønnedgang. Og der er ingen troværdighed i at komme og klage sin nød de næste tre år – vi går ind i det med åbne øjne og fuldt medlemsdemokrati.
Derfor mener jeg, at et ja er uansvarligt såvel som utroværdigt. Jeg er nødt til at anbefale det lidt sværere nej.