Skip to main content

BLOG - Per Pedersen: Kaffen er iskold i 1813

1813 fylder to år her til nytår og opfylder fortsat ikke egne servicekrav om kvalitet. Specielt ventetiderne til at komme igennem på telefonen til 1813 halter langt efter Region Hovedstadens egne opsatte kvalitetsmål.

22. dec. 2015
4 min.

Jeg sidder her i stuen med kaffekoppen i hånden, nyder duften fra koppens indre og mærker varmen fra kaffen lune mine kolde hænder. Dampen fra kaffen kondenserer på kanten af koppen, og spillet mellem varmen, kaffen, dampen og den kondenserede væske synes at leve sit eget liv.

Jeg tænder for musikanlægget og mindes gamle dage, mens jeg lytter til musisk ekvilibrisme af Benny Andersen og Poul Dissing om Svantes lykkelige dag og kaffen, der om lidt er klar.

Det er en sang, som prøver at fastholde en række lykkelige øjeblikke – den glade Nina, der synger i badet, og synet af hende med vådt hår, fuglene i det grønne uden for vinduet, kaffen der er ved at være klar ...

Regionsrådsformand Sophie Hæstorp har ventet forgæves på PLO, og den varme kaffe er blevet kold! Flere politikere stemmer i med samme metafor og kalder kaffen for kold; og der er tilsyneladende et ønske om at lade kaffen forblive kold.

´Svantes viser´ fortæller om Svantes liv, der langt fra var lykkeligt - om hans deprimerede tanker, følelser og skavanker og om Nina, kvinden der var genstand for alle hans positive følelser, men forlod ham alligevel.

Han blev født i Skåne og boede med forældrene der. Ni år gammel blev han væk fra sine forældre på færgen mellem Malmø og København, og siden måtte han klare sig selv ved andres hjælp.

Jeg har netop set referatet fra Region Hovedstadens regionsmøde den 15/12-15. Kaffen er stadig ved min side, og den varme drik føles godt i kroppen. Alligevel sidder jeg nu tilbage med tankemylder og undren over, hvad det var, jeg så.

Regionsrådsformand Sophie Hæstorp har ventet forgæves på PLO, og den varme kaffe er blevet kold! Flere politikere stemmer i med samme metafor og kalder kaffen for kold; og der er tilsyneladende et ønske om at lade kaffen forblive kold. Stemningen blandt forligspartierne er let, og man står sammen om, at en privat organisation som PLO må indordne og besinde sig.

Christiansborgs ønske om en ændring af akutberedskabet i vagttiden førte til ændringer af akutkonstruktionen landet over. Region Hovedstaden valgte dog som den eneste region i landet at fyre de praktiserende læger i vagttiden og hjemtage lægevagten, hvorefter 1813 blev født.

1813 fylder to år her til nytår og opfylder fortsat ikke egne servicekrav om kvalitet. Specielt ventetiderne til at komme igennem på telefonen til 1813 halter langt efter Region Hovedstadens egne opsatte kvalitetsmål.

Den gamle lægevagt i Region Hovedstaden kunne bryste sig af, at 87% af telefonopkaldene til lægevagten blev besvaret af en læge efter tre minutter og 90% efter fire minutter.

Mange praktiserende læger er bekymret for kvaliteten i 1813 og er derfor ikke interesseret i at arbejde der.

Faktaboks

Fakta

PLO har frarådet sine medlemmer at arbejde i 1813 organisationen, idet man ikke kan stå inde for hverken kvalitet eller måden, som 1813 er organiseret på.

Politikerne i Region Hovedstaden tror fortsat fuldt og fast på 1813 projektet og er i gang med at fylde varm kaffe i termokanderne, da DSR og diverse lægefaggrupper er inviteret forbi til en ´snak´.

PLO klandres af politikerne i Region Hovedstaden for at holde borgerne som gidsler og bruge bøllemetoder i spillet om akutberedskabets magtbalance.

Politikernes egne fejl og unødig magtanvendelse i konflikten med PLO nævnes ikke med ét ord. Tilsyneladende er det PLOs skyld, at man fortsat har et akutberedskab i Hovedstaden, der er insufficient fungerende.

Jeg sidder stadig med min kaffekop i hånden. Efterhånden er min kaffe blevet helt kold, og jeg har helt mistet lysten til at drikke den, skønt jeg drikker af min yndlingskop.

Mine tanker vender for en stund tilbage til Svante fra `Svantes viser´. Gad vide hvad han mon ville have tænkt, hvis Nina havde budt ham på kold kaffe?

Svante kæmpede for sin elskede Nina og delte ud af sin kærlighed til hende, men hun forlod ham alligevel. Måske var det blot en illusion med Nina i badet, det våde hår, den varme kaffe og den lykkelige tosomhed.