Skip to main content

BLOG - Soile Friis: Sådan kan sygehusarbejdet fordeles smartere

Yngre læger bruger kun 25% af deres arbejdstid på patientkontakt. Det skal vi have lavet om på, så lægerne får meget mere tid sammen med patienterne.

2. okt. 2015
2 min.

Yngre læger bruger kun 25% af deres arbejdstid på patientkontakt. Den chokerende oplysning kom deres formand, Camilla Rathcke, med for nylig. Det skal vi have lavet om på, så lægerne får meget mere tid sammen med patienterne.

Camilla Rathcke fortalte også, at læger er nødt til at udføre administrative opgaver, som for år tilbage blev klaret af lægesekretærer. Det er da totalt tosset.

Faktaboks

Fakta

Også sygeplejersker og det øvrige sundhedsfaglige personale sidder i stigende grad foran pc’ere. De registrerer, dokumenterer og forsøger at koordinere samtidig med, at de skal tilse patienterne. Det er ikke særligt smart.

Nu må vi i fællesskab finde ud af, hvordan lægerne kan koncentrere sig om at diagnosticere og behandle. Jeg har mange gange sagt, at det administrative arbejde skal overdrages til lægesekretærerne, men tilsyneladende kniber det stadig mange steder.

Lægesekretærernes organisation, DL, har henvendt sig til sundhedsminister Sophie Løhde med tre forslag, der kan medvirke til at skabe det nødvendige albuerum i et moderne sundhedsvæsen: Bedre sammenhæng i patientforløbene, mere tid til patienterne og eliminering af unødvendig registrering og dokumentation.

Den nye regering vil skrotte ordningen med, at patienterne har en kontaktperson, når de indlægges på hospital. Men det kan lægge flere administrative byrder over på lægerne.

En løsning er i endnu højere grad at gøre lægesekretærerne til de medarbejdere, der tilrettelægger, styrer og leder patientforløb. Patienterne skriger på en person, der tager ansvar for, at de kommer hurtigt gennem alle undersøgelser og behandlinger.

Her kan lægesekretærerne fint være de medarbejdere, der guider gennem systemet. Det kan de gøre med den nødvendige faglige assistance fra en behandlingsansvarlig læge. Hvis lægerne lægger retningslinjerne, kan sekretærerne selvstændigt udføre en meget stor del af det daglige arbejde.

Lægesekretærerne kender systemet. De er velbevandrede i hele sundhedsvæsenet. Den viden er guld værd i forhold til at lede patienten sikkert og trygt gennem hospitalet.