Boganmeldelse Hougaard E, Rosenberg R, Nielsen T, eds. Angst og angstbehandling

København: Hans Reitzels Forlag, 2002. 376 sider. Pris: 399 kr. ISBN 87-412-2606-2 Marianne Breds Geoffroy

2. nov. 2005

Denne bog handler om angstlidelser - de mest udbredte psykiske lidelser (samlet rammes 20% af befolkningen over et livsforløb), og lidelser som læger i alle specialer møder hos patienter.

Forfatterne overskuer og beskriver emnet mesterligt: Fra en generel introduktion til bl.a. angstens biologi, tænkning og angst, angst og personlighed, bringes læseren ind i beskrivelsen af de enkelte angstlidelsers karakteristika: Epidemiologi, evolutionære mekanismer, genetiske undersøgelser - bl.a. tvillingestudier og eksperimentel psykologisk forskning - beskrives og diskuteres. Der er spændende forskningsresultater fra det psykologiske såvel som fra det biologiske område, som er med til at afdække, hvorfor nogle mennesker under givne omstændigheder udvikler angst, mens andre går ram forbi.

Der er et indgående kendskab til de diagnostiske systemer DSM og ICD10 og bogen indeholder særskilte kapitler om medicinsk behandling og om de to mest anvendte psykologiske behandlingsmetoder: psykodynamisk og kognitiv adfærdsterapi. Valget mellem medicinsk og psykologisk behandling tages op, ligesom den stadig sparsomme litteratur om effekten af at kombinere terapi og medicin gennemgås. Den mulige sammenhæng mellem angst og depression bliver også berørt hvor »trefaktormodellen« diskuteres.

Det faglige niveau er højt, vægten af forskellige undersøgelsers resultater diskuteres, og svagheder og styrker fremhæves. Den refererede litteratur er velvalgt og trækker kort de historiske linjer op inden for de forskellige discipliner, samt giver en indføring i, hvor forskningen befinder sig nu. Bogen er relativt let at læse, den er velskrevet og begreber fra de forskellige forskningsfelter er godt forklaret.

Bogen henvender sig først og fremmest til behandlere, som arbejder med mennesker med angst. Men angsttilstande repræsenterer væsentlige sundhedsmæssige og sociale problemer: Somatiske klager, selvbehandling der fører til misbrug, komorbiditet etc.: Angstlidelser overses i behandlingssystemet og medfører et betydeligt øget forbrug af sundhedsydelser. Lad derfor denne bog være anbefalet alle som møder patienter i det daglige, og som er nysgerrige efter at få indblik i hvad angst er, hvordan den opstår, og hvad der kan gøres ved den - anno 2002.