Skip to main content

Center for PraksisUdvikling - en fremtidssikring af almen praksis!

Praksiskoordinator Per Grinsted, Praksiskonsulentordningen, Odense. E-mail: Praksiskoordinatorerne@soc.regionsyddanmark.dk. Alment praktiserende læge Adam Moltke, Odense &Etnolog Heidi Bøgelund Frederiksen, Odense

25. maj 2007
5 min.

Almen praksis stilles til stadighed over for nye udfordringer som f.eks. implementering af forløbsydelser, udvikling af kronikermodel, regionale sundhedsaftaler, krav til kvalitetsudvikling, ændrede faglige kompetencer, brug af ny it-teknologi og meget mere. Landsoverenskomsten rummer nye initiativer, og det opleves af mange praktiserende læger som en stor mundfuld.

Eksterne og interne krav om udvikling

Almen praksis skal, nøjagtig som andre organisationer, vænne sig til en øget kompleksitet i det danske samfund, hvor forandringer er en del af hverdagen. Almen praksis bliver mødt med både eksterne og interne krav om udvikling af organisationen. Patienter, politikere og administratorer for-venter, at almen praksis lever op til ønsker om bedre patientservice, forebyggelse, uddannelse og samarbejde med kommuner og regioner. Praksisenhederne bliver større med flere læger og ansatte, som udskiftes oftere end før.

Familielægen afløses efterhånden af en multifacetteret organisation, og det stiller nye krav til intern struktur og ledelse i praksis. Der bør derfor fokuseres mere strategisk på organisationsudvikling inden for faget.

Almen praksis er kendetegnet ved en travl hverdag, hvor administration og struktur ikke har højeste prioritet. De praktiserende læger har ofte ikke selv den fornødne tid til at reflektere over, hvordan de håndterer de nye udfordringer. Ledelse bliver nemt en »ad hoc-opgave« uden nogen overordnet målsætning eller tanke på udviklingspotentialet i praksis. Der er derfor et stort behov for støtte, inspiration og rådgivning til udvikling af praksis.

Hvordan indfrier vi kravene om udvikling?

Vi har længe arbejdet med en ide om, at eksterne konsulenter kunne inspirere og støtte praksis i deres udviklingsproces; vel at mærke konsulenter, der kendte almen praksis indefra.

I efteråret 2006 afprøvede vi ideen i fire forskellige praksis. Konsulentteamet bestod af en kombination af seks læger med baggrund i almen praksis og en konsulent med viden om ledelse og organisationsudvikling.

CPU - Center for PraksisUdvikling

Det er erfaringerne fra dette projekt, der gør, at vi mener, at et Center for PraksisUdvikling (CPU) kan være måden at fremtidssikre almen praksis. Det overordnede formål med CPU er at gøre praksis til en bedre arbejdsplads, der kan levere en optimal patientbehandling. CPU kan beskrives som et kompetencecenter, hvor den enkelte praksis kan henvende sig og få støtte til at kvalitetsudvikle på det faglige, organisatoriske og kommunikative niveau. Konsulenterne skal katalysere en proces, hvor praksis reflekterer over eget udviklingspotentiale og selv definerer sine mål.

Visionen med CPU

CPU skal hjælpe almen praksis til at udvikle sig organisatorisk med det formål at styrke kvalitet og tilpasning til nye krav. Der er stor forskel på strukturen i de enkelte praksis, og det er derfor afgørende vigtigt, at konsulenterne tager afsæt i den enkelte praksis' styrker og svagheder og tilpasser indsatsen til den enkelte praksis' behov. Kvalitetsudviklingen i Danmark har i stort omfang været baseret på decentrale projekter, og hensigten med CPU er at udvikle redskaber, der kan støtte op om denne udvikling. Centeret skal arbejde på basis af et nøje kendskab til arbejdet i almen praksis og skræddersy sine tilbud til den enkelte praksis. En dialog om praksis' værdier og ønsker for fremtiden giver grundlaget for den ønskede forandring.

Pilotprojektet efterår 2006

Konsulenternes rolle var at observere praksis af to omgange (ved besøg 1 og 2) og påpege de udviklingsmuligheder, de så i praksis (ved workshop 1 og 2). Praksis skulle selv sætte ord på deres styrker og svagheder og ud fra det formulere en målsætning med deltagelsen i projektet. Det var så konsulenternes opgave at facilitere de nødvendige beslutninger, der skulle til for at nå de ønskede mål. Interventionen blev tilpasset den enkelte praksis ved en systematisk tilgang og fokusering på følgende organisatoriske temaer:

  • Fokus på læring

  • Kompetencefordeling

  • Funktionsbeskrivelser

  • Skriftlige værdigrundlag

  • Ledelsesteorier

  • Intern kommunikation og trivsel

  • Konflikthåndtering

  • Relation til samarbejdspartnere

  • Serviceniveau

  • It-funktion

Ekstern evaluering

Konsulentfirmaet CUBION A/S har udarbejdet en ekstern evaluering. Den viser generel stor tilfredshed med forløbet. Deltagelsen har gjort alle praksis mere bevidste om ledelsens betydning for samarbejdsrelationerne og den interne struktur i praksis. Det vurderer praksis selv som positivt. Desuden er der gennemført konkrete forbedringer på en række områder. Der er som eksempel i den ene praksis lavet faste aftaler om personalemøder, i en anden er der udarbejdet funktionsbeskrivelser og i en tredje et værdigrundlag. I en fjerde praksis har sygeplejerskerne fået deres eget rum, og man er aktivt begyndt at bruge en intern informationstavle.

Alt i alt har projektet været »en gedigen succes« ifølge evalueringen. Den konkluderer, at der er et klart behov for tilbud om støtte til kvalitetsudvikling i almen praksis, men at CPU som organisation skal professionaliseres og videreudvikles.

Evalueringen anbefaler, at der etableres et varigt tilbud om kvalitetsudvikling af almen praksis via opbygningen af et Center for PraksisUdvikling. Der peges på muligheden for et overenskomstmæssigt finansielt grundlag kombineret med en vis brugerbetaling. En kombination der vil medvirke til, at CPU-tilbudene vil blive professionaliseret og videreudviklet, samtidig med at almen praksis forholder sig fokuseret og målrettet til projekter og tilbud fra CPU.

Hvad har almen praksis brug for i fremtiden?

Som initiativtagere er vi naturligvis glade for den positive evaluering. Det har vist sig acceptabelt for kollegerne at blive kigget over skulderen og endog meget tæt i kortene. Det har kunnet lade sig gøre at nå resultater i form af forandring. Konceptet er for praksis let tilgængeligt. Det foregår konkret i praksis, og de får skræddersyet konsulentbistand. Det er derfor et enkelt og yderst fleksibelt tilbud til almen praksis. Der er således grund til at tro, at etablering af et sådant nyt kompetencecenter for udvikling kunne være måden at sikre kvalitet, tilpasning og fremdrift i almen praksis.

Et Center for PraksisUdvikling vil signalere, at vi i almen praksis tager ansvaret for egen læring og forholder os til de kontinuerlige udfordringer ved at fokusere på udvikling af egen organisation.