Skip to main content

Christian Freitag: Hvorfor bør PLO’ere ikke tage arbejde i 1813?

Vi skylder vel de pågældende medlemmer og medlemmerne af FYAM at forklare hvorfor PLO fraråder medlemmerne at arbejde i 1813?

Praktiserende læge Christian Freitag, Holte Lægehus
E-mail: cf@holtelaegehus.dk
Interessekonflikter: Kompagnon i Holte Lægehus

25. feb. 2014
3 min.

En del medlemmer har, på trods af PLO’s opfordring, valgt at tage arbejde i 1813. PLO kan i sagens natur ikke forbyde sine medlemmer at arbejde i 1813, men vi skylder vel de pågældende medlemmer og medlemmerne af FYAM at forklare hvorfor PLO fraråder medlemmerne at arbejde i 1813?

Kære kolleger i 1813

Det svækker PLO i dag. Det er indlysende at når PLO’s og FYAM’s medlemmer søger ansættelse i 1813 udenom PLO, så mindsker det Regionens lyst til at forhandle med PLO. Mon ikke Regionen udskyder en sådan aftale fordi de håber på at der vil komme yderligere PLO/FYAM’ere over i 1813 i mellemtiden? På den måde er jeres ansættelse desværre med til at svække vores fælles forening.

Det svækker PLO fremover. Det er ligeså indlysende, at Regionen gerne vil kunne undvære PLO i en kommende konfliktsituation. Jo flere almene medicinere der bliver ansat i 1813 desto svagere står vi, hvis vi på et senere tidspunkt kommer i en alvorlig konflikt med Regionerne. I kommer desværre til at være en del af Regionernes trussel – en trussel der er rettet mod Regionens øvrige praktiserende læger.

Og så er der kvaliteten. Der er faktisk nogle gode tanker i 1813: Et telefonnummer, et tættere samarbejde med skadestuerne og en ventetidsoplysning til patienterne. Jeg håber dog at vi kan blive enige om at kvaliteten samlet set ikke har det godt. Det er tydeligt at Regionen vil øse næsten uanede ressourcer i 1813 alene for at sikre korte ventetider på telefonen. Min påstand er, at PLO ville kunne løse denne opgave både billigere og bedre, men så længe Regionen kan ansætte læger nok, så får PLO ikke chancen, og det mener jeg I har et lille ansvar for.

Det rammer især de yngste kolleger. Alle ved at vagtindtjeningen er vigtigst for de nynedsatte kolleger. I 1813 arbejder både erfarne FYAM’ere, praktiserende læger og pensionerede PLO’ere. Når I er med til at fjerne en del af indtægtsgrundlaget for de nynedsatte og kommende praktiserende læger, er I desværre også med til at gøre både specialet og jobbet som praktiserende læge mindre attraktivt.

I sommer var der en gruppe læger der dagen før PLO’s generalforsamling d. 29/6 trak deres ydernummer tilbage fra den fælles deponering. Det var formentlig ikke deres intention at svække deres egen forening, men det var konsekvensen.

Jeres beslutning om at arbejde i 1813 har, på samme måde, en række konsekvenser. Jeg kender nogle af jer og jeg er ret overbevidst om, at I ikke har ovenstående intentioner. Jeg håber derfor at I vil overveje jeres engagement i 1813 en gang til. Det vil helt sikkert have nogle omkostninger for jer lige nu, men kan det ikke også tænkes at det er en investering værd?