Skip to main content

DE 10 Christian Vøhtz: Århundredets UTH: 1813

Christian Vøhtz
H-læge i almen medicin
Ansat på Pædiatrisk Afdeling, Herlev Hospital
Formand for FYAM (Forum for Yngre Almenmedicinere)

5. dec. 2013
2 min.

Om mindre end en måned søsættes den ny akutordning i Region Hovedstaden – 1813 – som skal afløse den ellers velfungerende lægevagt hovedsageligt bemandet af speciallæger i almen medicin. Det har skabt bekymring bl.a. på børnemodtagelsen på Herlev Hospital, hvor jeg er ansat. Med to måneders varsel skal afdelingen håndtere et massivt merarbejde på omkring 60 børn i døgnet.

Jeg selv går lige på og hårdt med aftennattevagt den 1/1 og har allerede svedige hænder. Det giver udsigt til en overfyldt børnemodtagelse, med it-opstartsvanskeligheder, logistiske udfordringer, mangelfuld rekruttering og muligt ekstraarbejde.

Sådan bygger man et nyt akutsystem overnight. Så må vi bare håbe, at det holder.

Der skal selvfølgelig ikke herske nogen tvivl om, at vi vil gøre alt, hvad vi overhovedet kan, for at patienterne skal få den allerbedste behandling i den ny akutordning. Men den konfliktfulde tilblivelse og udrulning har skabt et dårligt udgangspunkt.

Set fra min rolle som formand for FYAM kan 1813 også skabe nogle alvorlige problemer for os som uddannelseslæger i almen medicin og for fremtidige praktiserende læger.

Uddannelsen til speciallæge i almen medicin forringes: akutpatienter fra den tidligere lægevagt lægges ind under akutenhederne på hospitalerne. Det kan betyde, at vi i hospitalsdelen af vores uddannelse til almen medicin – strikt imod hensigten – skal tage os af primærsektorpatienter. Meningen er netop, at vi på vores hospitalsophold skal se de svært syge patienter og lære de sjældne tilstande at kende:

  1. Vi står som stand over for store rekrutteringsmæssige problemer specielt i yderområderne. En ny akutordning i Region Hovedstaden, som specifikt efterspørger almenmedicinsk kompetence, vil risikere at ”opsuge” en stor del almenmedicinere med risiko for yderligere rekrutteringsproblemer til praksis, der ellers står over for et generationsskifte/-salg.

  2. Igennem det sidste år er der gennemført drastiske ændringer i almen praksis: lovindgrebet og opsigelsen af lægevagten i Region Hovedstaden. Det skaber desværre uro om rekrutteringen. Politikere, embedsmænd og sundhedsprofessionelle har forskelligt syn på sundhed. Men vi bliver nødt til at kunne håndtere uenigheder i et samlet sundhedsvæsen og ikke blot diktere voldsomme og risikable omlægninger.

Den ny akutordning er slået stort op som Region Hovedstadens flagskib. Lad os håbe, at det ikke går, som det gik med Titanic.