Skip to main content

Det hvide broderskab

Margit Maltesen, maltesen@mail.dk

28. jan. 2011
2 min.

Det høres ofte, at lægestanden som medlemmer af »det hvide broderskab« dækker over hinanden for at tilsløre fejlbehandlinger.

Min funktionstid i Lægeansvarsudvalget er netop ophørt efter seks lærerige år.

Jeg har gennemlæst hundredvis af sager rejst for Patientklagenævnet, og jeg har svært ved at genkende påstanden om lægernes beskyttelse af hinanden.

Tværtimod fremgår det overraskende hyppigt af patienternes klageformulering, at de baserer deres klage på verbal og nonverbal reaktion fra sundhedspersonale, typisk til slut i et forløb, hvor diagnosen kan stilles og »facit« foreligger.

Læger, ambulancereddere og sygeplejersker har i sag efter sag »undret sig«, »været målløse«, »vendt øjnene mod himmelen«, »rystet på hovedet«, »var du bare kommet noget før«, og »overlægen fandt hændelsesforløbet helt uhyrligt«. Og den værste, sagt af én sundhedsperson om en anden sundhedsperson: »Kvæl den kælling for mig!«

Jeg er godt klar over, at klageren i sin frustration kan have mistolket signaler. Men det er svært at bortforklare de direkte citater.

Mange forløb er ulykkelige, og patientens behov for at få belyst forløbet er fuldt forståeligt.

Men når jeg nærlæser en sådan sag inklusive journalnotater og lægernes forklaringer, sidder jeg ofte tilbage med tanken: Dette fejlskøn kunne også være sket for mig selv.

Denne læge har tilsyneladende været grundig i sin undersøgelse og i sin rapportering, men senere viste det sig, at patienten var mere syg eller fejlede noget andet end først antaget.

Afgørelserne i Patientklagenævnet kan falde ud til lægens fordel, selv om patienten har haft et uheldigt eller endog tragisk forløb. Kun ca. 25% af de indklagede læger har i patientklagesystemet fået en påtale for manglende omhu.

Det gør det måske endnu sværere for patienten at forstå udfaldet, hvis han på forhånd er bibragt det indtryk, at han er blevet fejlbehandlet.

Så kære kollega, næste gang du ser resultatet af et elendigt patientforløb, så hold dine umiddelbare reaktioner, både ord og kropssprog, på et neutralt plan. Det kan nemlig være dig, som i næste uge modtager et brev fra Embedslægen med en klage, hvor du ikke kan genkende beskrivelsen af din egen eller din afdelings indsats.

Det nye patientklagesystem, som trådte i kraft den 1. januar 2011, lægger op til en dialog mellem den forurettede og behandlingsstedet med vægt på at afdække uheldige forløb. Det giver god mening at omtale kolleger og samarbejdspartnere med respekt, samtidig med at man kan give udtryk for empati, beklagelse og vilje til at ændre arbejdsgange.

For patienternes hensigt med at klage er typisk: »Jeg ønsker ikke, det samme skal ske for andre«.