Skip to main content

Global sundhed

Stud.med. Eva Margrethe Holst, Københavns UniversitetStud.med. Troels Yndigegn, Aarhus Universitet ogStud.med. Christentze Schmiegelow, Københavns Universitet, e-mail: christentzes@yahoo.dk

20. feb. 2006
3 min.

Som en konsekvens af kronikken (Ugeskr Læger 2005;167: 3080-1) af stud.med. Cæcilie Böck Buhmann (CBB) om internationalisering i lægegerningen og det efterfølgende svar (Ugeskr Læger 2005;167: 3328-9) af rektor Ralf Peter Hemmingsen (RPH) og Ib Christian Bygbjerg (ICB) er der til International Medical Cooperation Commitee, IMCC [1], blevet rettet henvendelser fra forskellig side om, hvad en IMCC'er egentlig er, og hvilken relevans det har for ens kommende virke som læge.

IMCC blev grundlagt i 1950 og er en del af den internationale studenterorganisation IFMSA (International Federation of Medical Students' Associations) [2]. IFMSA fungerer som kommunikationsorgan og koordinator for projekter ledet og udviklet af medicinstuderende verden over. IFMSA tæller 494.000 medlemmer i 94 lande fordelt på seks kontinenter. Alle medicinstuderende er automatisk medlemmer af IMCC, hvoraf ca. 300 er aktive IMCC'ere. Ved aktive IMCC'ere forstås de studerende, der udvikler og administrerer IMCC's projekter.

IMCC har fra starten arbejdet med udveksling af medicinstuderende. I alt små 200 danske studerende om året udsendes og får et billede på de globale forskelle i sundhed gennem deres arbejde i et andet sundhedssystem end det danske. Denne oplevelse kan på Københavns Universitet godskrives som en del af den lægefaglige uddannelse, hvor det svarer til 7,5 ECTS (European Credit Transfer and Accumulation System)-point. Et professionelt samarbejde med KU, som vi i IMCC er meget stolte af.

I de senere år har vi i IMCC udvidet arbejdet med global sundhed til også at omfatte projektarbejde. Under mottoet think global, act local arbejder flere projektgrupper med oplysningskampagner, udviklings- og hjælpearbejde. En særlig vigtig del af IMCC's arbejde er workshopper med undervisning om relationen mellem sundhed og flygtninge, fattigdom, gæld, voldelige konflikter, hungersnød, menneskerettigheder samt 2015-målene. Disse afholdes i forbindelse med internationale møder i IFMSA. I denne forbindelse er vi de tre dekaner fra København, Århus og Odense meget taknemmelige for deres kontinuerlige støtte til udsendelse af danske studerende til disse aktiviteter.

De mange aktive IMCC'ere og de mange medstuderende, der benytter sig af vores tilbud, er et bevis på den store efterspørgsel efter muligheder for at tilegne sig kompetencer og viden inden for global sundhed, der ikke på nuværende tidspunkt indgår i uddannelsen.

Universiteterne satser på tværfaglige netværk og tilbyder uddannelser med internationalt perspektiv [2]. RPH og ICB fremhæver i deres kronik kurser og netværk, der henvender sig til postgraduate studerende på master- og ph.d.-niveau. Der nævnes ingen konkrete tilbud til prægraduate studerende indskrevet på lægevidenskab, om end man som studerende ved opsøgende arbejde har mulighed for at skrive forskningsopgave ved enhederne under Center for International Sundhed og Udvikling. IMCC giver i dag studerende mulighed for at opleve aspekter af global sundhed i udlandet. Vores mål er at få skabt konkrete tilbud integreret i uddannelsen i Danmark, og disse tilbud bør integreres i lægeuddannelsen på en sådan måde, at man ikke som nu næsten uundgåeligt bliver studietidsforlænget, såfremt man ønsker at uddanne sig inden for global sundhed. Vi mener, at konkrete tilbud er nødvendige, fordi globaliseringen medfører, at danske læger får stadig større kontaktflade til patienter, kolleger og forskningsgrupper fra hele verden, der forudsætter kendskab og forståelse for sygdomsopfattelse og samfundsforhold uden for Danmark.

IMCC er et tilbud til prægraduate studerende, der giver mulighed for at uddanne sig inden for emner, som ikke eller i mindre omfang dækkes af det nuværende curriculum, og træne deres færdigheder gennem udveksling og projektorienteret arbejde. Vi ønsker i samarbejde med universiteterne, at kommende læger får mulighed for at uddanne sig i global sundhed på både præ- og postgraduat niveau og håber derfor, at vores nuværende samarbejde kan intensiveres.

Litteratur:

Referencer

  1. International Medical Cooperation Committee: www.imcc.dk
  2. International Federation of Medical Students' Associations: www.ifmsa.org