Skip to main content

Hold jer til fagligheden

Speciallæge og vicedirektør på Amager og Hvidovre Hospitaler, Torben Mogensen
E-mail torben.steen.mogensen@regionh.dk

Interessekonflikter: ingen

28. okt. 2013
2 min.

En række praktiserende læger med Thomas Søgaard i spidsen anbefaler i Ugeskrift for Læger nr. 43/2013 regionens borgere til ikke at stemme på de partier, som har besluttet, at man fra 1. januar skal ringe til akuttelefonen 1813, hvis man har brug for hjælp, når ens egen læge holder fri. Her vil en sygeplejerske tage imod opkaldet og håndtere de henvendelser, som hun kan håndtere, og ansatte læger på 1813 vil kunne fokusere på opgaver, der kræver deres erfaring, ekspertise og uddannelse.

Jeg vil ikke forholde mig til det partipolitiske, men blot det faglige i beslutningen om at samle alle regionens akuttilbud under én hat. Jeg har fuld tiltro til, at sygeplejersker med den rette erfaring og uddannelse vil være kvalificerede til, i samarbejde med læger, at varetage den nye udvidede telefonvisitation i Region Hovedstaden – også på børneområdet.

Region Hovedstadens nye system er baseret på anbefalingerne fra Dansk Sundhedsinstitut, der i 2010 konkluderede, at det vigtigste ved telefonvisitation ikke er, hvem der visiterer, men hvordan der visiteres: Det skal nemlig ske med de rigtige rammer og gode støtteværktøjer. Også hvis det er læger.

Thomas Søgaard og hans medunderskrivere afviser i deres indlæg, at jeg og mine kolleger i ledende stillinger har forstand på, hvad der rører sig i lægevagten og på akutmodtagelserne, fordi vi ikke har daglig kontakt med patienterne. Den slags spin bliver jeg som læge ærligt talt fortørnet over. Både jeg og mine kolleger har mange års klinisk arbejde bag os. Et arbejde man ikke bare glemmer. Personligt deltager jeg i det kliniske arbejde om sommeren, så Thomas Søgaard kan være helt tryg.

Jeg kan heller ikke genkende det idylliske billede, der tegnes af, at borgerne i dag i lægevagten mødes af læger, der kender patienten. Det er de færreste borgere i hovedstaden, der har oplevet at få deres egen læge i røret, når de ringer til lægevagten. Det er ikke engang sikkert, at man kommer til at tale med en læge med egen praksis. Personalet på 1813 vil derfor have nøjagtig samme forudsætninger for at kende patienten, som den nuværende lægevagt.