Skip to main content

Introduktionsuddannelsen - også et vurderingsredskab

Helle Thy Østergaard

15. feb. 2013
2 min.

Den etårige introduktionsuddannelse kender vi inden for alle specialer, men spørgsmålet er, om vi altid husker formålet.

Det er vigtigt allerede ved ansættelsessamtalen at gøre det klart for den uddannelsessøgende læge, at formålet med dette første år af specialeuddannelsen er at finde ud af, om det pågældende speciale er det rette valg for ansøgeren. Der er en risiko for, at ansøgeren oplever, at specialet ikke er som forventet, og ønsker at ændre karrierevej, eller at afdelingen vurderer, at der ikke er grundlag for, at vedkommende fortsætter uddannelsen inden for specialet.

For at denne gensidige vurdering bliver kvalificeret, er det helt essentielt, at introduktionsstillingen afvikles med en grundig introduktion og oplæring i specialet. Kompetencevurderinger inden for alle syv lægeroller bør påbegyndes relativt tidligt for at sikre hurtig progression hos den uddannelsessøgende og give mulighed for vurdering af dennes viden og færdigheder inden for specialet. Dette muliggør en reel og fair vurdering af, om det pågældende speciale er det rigtige valg.

Selektionen af de uddannelsessøgende skal sikre det bedste match mellem speciale og uddannelsessøgende. Derfor bør afdelingsledelser, uddannelsesansvarlige overlæger og vejledere tage denne selektion alvorligt. Det er en udfordring at skulle fortælle en uddannelsessøgende læge, at »drømmespecialet« ikke er det rette valg. Derfor er det vigtigt at kunne underbygge dette med dokumentation i form af specifikke kompetencevurderinger, der netop synliggør den manglende progression i forhold til målbeskrivelsen.

Selvfølgelig skal den uddannelsessøgende læge have haft en chance for at rette op på en manglende progression, men lykkes det ikke med den rette fokuserede indsats, skal introduktionsuddannelsen ikke godkendes. Med den rette rådgivning og forståelse vil der være en del tilfælde, hvor den uddannelsessøgende læge selv vælger at søge en introduktionsstilling i et andet speciale. Antallet af introduktionsstillinger er dimensioneret, så den uddannelsessøgende kan prøve mere end et speciale, om end dette er blevet begrænset på grund af fireårsreglen.

Indimellem høres argumentet, at vi bør have en specialisteksamen, således at vi kan selektere rigtigt. Det burde ikke være nødvendigt, hvis man i specialerne implementerer kompetencevurderinger på afdelingerne og tager konsekvens af disse. Det er under introduktionsstillingen, at der skal foregå en karriererådgivning, så de uddannelsessøgende læger hurtigst muligt bliver guidet til det rette specialevalg.