Skip to main content

Jes Søgaards kritik af IHI er forfejlet

Jens Winther Jensen, Senior Fellow, Institute for Healthcare Improvement, aktuelt på orlov fra Region Nordjylland
E-mail: :jjensen@IHI.org
Interessekonflikter: ingen

4. nov. 2013
3 min.

I sin klumme i Ugeskrift for Læger 28.10.13 [1]udtaler professor og seniorrådgiver Jes Søgaard, Health Navigator (konsulenthus inden for strategisk rådgivning), følgende om Institute for Healthcare Improvement (IHI): Man kan få det indtryk, at IHI er et bedrevidende konsulenthus, der ikke beskæftiger sig med forskning.

Intet er mere forkert.

Jeg har nu været fellow hos IHI i fire måneder og kan på ingen måde genkende Jes Søgaards beskrivelse. Instituttet er en åben og inspirerende samarbejdspartner, der er fuldt transparent omkring sine aktiviteter og er nonprofit. Derudover har IHI været ledende internationalt i at sætte den patientsikkerhed på dagsordenen, som Jes Søgaard andetsteds mener er helt afgørende for det danske sundhedsvæsen.

IHI baserer bl.a. sin rådgivning og undervisning i Danmark på model of improvement og breakthrough collaboratives. Begge initiativer er beskrevet i litteraturen, og IHI har brugt modellerne på alt fra intensivafdelinger til landsbyer i Ghana. En del af IHI udgøres af en forskningsafdeling, der fortsat arbejder med at udvikle modellerne og evaluere indsatsen. Som en del af IHI's årlige konference afholdes et videnskabeligt symposium, nu med mere end 200 indsendte abstrakter.

Man kunne af Jes Søgaards indlæg få den opfattelse, at mere forskning skal løse vores problemer. Men det er kun en del af løsningen, og ansvaret herfor ligger godt hos bl.a. de universiteter, som Jes Søgaard er tilknyttet. Der er tilstrækkelig viden til at handle på mange områder, og det er tid til at sætte endnu mere kraft bag. Forbedringsarbejdet går i sin enkelhed ud på at sætte sig et mål og så i hverdagen teste løsninger, mens man holder øje med resultaterne gennem målinger. Til det arbejde har model of improvement og breakthrough collaboratives vist deres værd.

Vi kan ikke løse udfordringerne med patientsikkerheden i Danmark alene. Omfanget og karakteren gør, at vi også skal lære af udlandet, når indsatsen i Danmark skal designes. England har netop fået konkrete anbefalinger af internationale eksperter, til hvordan de udvikler et sundhedsvæsen, der kan lære af sine fejl og give en sikker behandling.

Anbefalinger til det britiske sundhedsvæsen kan sammenfattes i fire punkter:

  • Placer kvalitet og sikkerhed i patientbehandlingen over alle andre mål for sundhedsvæsenet (dette er også den sikreste og bedste vej til lavere omkostninger).

  • Engager, bemyndig og hør patienter og ansatte i hele systemet og på alle tidspunkter.

  • Frem helhjertet udvikling af alle medarbejdere, især med hensyn til deres evne til at forbedre deres arbejdsprocesser.

  • Insister på grundig og utvetydig gennemsigtighed for at styrke ansvarlighed, tillid og vækst af viden.

Det er efter min mening anbefalinger, der også er meget relevante for det danske sundhedsvæsen.

Referencer

LITTERATUR

  1. Søgaard J. Usikker viden om patientusikkerhed i Danmark. Ugeskr Læger 2013;175:2666.