Skip to main content

Kære Jens Søndergaard Jensen

Kontorchef Morten Hjulsager, Sundsstyrelsen. E-mail: mhj@sst.dk

26. jan. 2007
2 min.

Tak for dit åbne brev, tilsendt Lægeforeningen og Sundhedsstyrelsen. Hermed Sundhedsstyrelsens svar derpå.

Siden den 1. januar 2007 har det været obligatorisk at indberette dødsattester elektronisk til Sundhedsstyrelsen. Forud for denne dato ligger et forløb, hvor det allerede i 2003 blev annonceret over for de faglige organisationer, at den elektroniske dødsattest var på vej. I den mellemliggende periode er der arbejdet på attesten i Sundhedsstyrelsen, med input fra ekstern side, bl.a. via en arbejdsgruppe i regi af MedCom, hvor også Lægeforeningen deltog.

Sundhedsstyrelsen har i hele processen fulgt de almindelige procedurer for ændring af eksisterende retningslinjer og således også haft bekendtgørelse og vejledning i forhold til den elektroniske dødsattest i høring (medio 2005). I forbindelse med ikrafttrædelsen af den nye bekendtgørelse den 1. november 2006 blev der i Ugeskrift for Læger nr. 45, 2006, indrykket information om den nye bekendtgørelse og virkningerne af samme. Sundhedsstyrelsen sendte samtidig en skrivelse til bl.a. Lægeforeningen. Desuden skete der offentliggørelse i Statstidende og på Sundhedsstyrelsens hjemmeside, ligesom Sundhedsstyrelsen deltog på Lægedage i efteråret 2006 med information om og mulighed for afprøvning af den elektroniske dødsattest.

Sundhedsstyrelsens Elektroniske Indberetningssystem (SEI) er et gratis tilbud, der stilles til rådighed for lægerne. Det er vigtigt at understrege, at SEI ikke er obligatorisk at anvende - det er som sagt et tilbud.

SEI er altså ikke den eneste mulighed for at indberette dødsattester til Sundhedsstyrelsen men en blandt flere indberetningskanaler. Det er bl.a. muligt at foretage en fuld integration af dødsattesten i eksisterende patientsystemer, hvis det ønskes. Sundhedsstyrelsen har til det formål opstillet de standarder, der gør sig gældende for dødsattesten. Disse tekniske beskrivelser gør det muligt for systemleverandørerne at indarbejde indberetningen i de elektroniske journalsystemer.

For dem, der vælger at anvende SEI, findes der materiale med råd og vejledning om, hvordan SEI installeres og anvendes - på forsiden af www.sst.dk linkes til både tekniske og brugermæssige beskrivelser. Uanset system kan Sundhedsstyrelsen naturligvis kontaktes med de spørgsmål, der måtte opstå i forhold til selve udfyldelsen af dødsattesten.