Skip to main content

Kan tro flytte bjerge? Om religion og helbred. Hvidt NC, Johansen C, eds.

Overlæge Martin Balslev Jørgensen E-mail: martin.balslev.joergensen@rh.hosp.dk

1. nov. 2005
3 min.

Det er blevet sagt, at overtro ikke, som man troede tidligere, er et udtryk for uvidenhed - men snarere videns mere dynamisk modsatte. Forfatterne til denne bog er da også meget vidende - ligesom man fornemmer, at flere af dem ikke savner troens nådegave. Dette afholder dem dog ikke fra at skrive kritisk og fyldestgørende om sagens aspekter.

Det er blevet til en i det store og hele velskrevet underholdende, interessant og håndterlig sag. Uffe Juul Jensen indleder om begreberne sygdom, sundhed og tro (specielt Wittgensteins). Han er kritisk over for tidens eksperimentelle praksis, som »ikke har blik for, at mangfoldige forhold af betydning for menneskers sygdom og sundhed ikke kan gøres til genstand for eksperimentel udforsk-ning«. Mogens Claesson skriver om suggestion og sygdom. Det går fra massehysteri over placebo, psykosomatik, cytokiner, kemokiner og »modstandskraft«. Christoffer Johansen diskuterer - med udgangspunkt i blandt andet registerforskning - psykosociale forholds betydning kausalt og prognostisk for især kræftsygdomme. Mikkel Wold gennemgår - med udgangspunkt i Viktor E. Frankls eksistensanalyse - psykoterapiens forhold til det religiøse. Peter Elsass diskuterer shamanisme, almengyldige healingsmekanismer og tilknytningsteori. Per Beck diskuterer specielt digteren Frank Jægers skæbne, fordi den indbefatter både angstsygdommen, den lyriske dimension og den religiøse omvendelse. Peter La Cour behandler forskellige undersøgelser vedrørende religiøsitets indvirkning på helbredet. Han opfordrer til »at tage den pointe til os, at menneskeliv med meningsfylde og sammenhæng er værd at stræbe efter«, og mener, at verden måske alligevel er en »helhed«. Christoffer Johansen og Niels Christian Hvidt gennemgår undersøgelser af effekt af fjernforbøn på forskellige lidelser og konkluderer, at der på nuværende tidspunkt ikke er tilstrækkelig viden på området til at kunne anbefale eller fraråde anvendelse af fjernbøn. Stig Ekkerts beskriver Vatikanets helgenkårings-kommission og lægekommission, og hvordan det afgøres, at en helbredelse er et mirakel. Jan Ulrik Prause forklarer så en patients tilsyneladende mirakuløse helbredelse for dobbeltsyn. Niels Christian Hvidt afrunder med teologiske overvejelser over bogens temaer. Bogen afsluttes af et essay af Johannes Møllehave om tro og bevidsthed og til sidst af en finurligt krøllet salme af Simon Grotrian.

Man kan savne en gennemgang af troens neurobiologi. Det er jo velkendt, at religiøse oplevelser kan udspille sig i temporallappen, ligesom der er interessante studier af menneskets specielt udviklede evne til at se sammenhænge - også hvor de ikke er. Bogen er fremkommet i forlængelse af en kongres for praktiserende læger - men kan læses af alle med interesse for emnet. Man kan dog frygte, at ubefæstede sjæle vil tro, at fordi en enkelt undersøgelse viser, at fjernbøn virker på nogle effektparametre - eller at man kan ophæve effekten af giftig vedbend med hypnose - så skyldes det lægernes indskrænkede menneskesyn, at disse behandlinger ikke omgående bliver indført.

København: Gyldendal, 2004.
232 sider. Pris 248 kr.
ISBN 87-02-02169-2