Skip to main content

Københavns Lægeforenings kommentarer til Hovedbestyrelsens forslag til ændring af DADL's vedtægter

Læge Mads Frellsen, formand for Københavns Lægeforening. E-mail: frellsen@dadlnet.dk

31. okt. 2005
4 min.

HB angiver, at baggrunden for forslaget er regeringens forslag til strukturreform, idet HB finder det nødvendigt, at Lægeforeningen allerede er på plads med en decentral struktur fra den 1. januar 2006, og at man på denne baggrund skal anbefale de fremsatte ændringsforslag.

Det angives, at ordningen skal gælde fra den 1. januar 2006 til den 31. december 2007. Imidlertid fremgår det ingen steder af de foreslåede vedtægtsændringer, at der er tale om en overgangsordning. Ændringerne er af permanent karakter og vil forudsætte nye ændringsforslag for igen at træde ud af kraft.

Det fremgår, at alle medlemmer af lægekredsforeningerne i en overgangsperiode skal bidrage med samme beløb til driften af de fem foreninger.

Om de enkelte paragraffer

Ad § 3, stk. 4: Den foreslåede ændring refererer med navne til de fremtidige regioner. Det er ikke meningsfyldt at lave vedtægtsændringer, der refererer til regioner, der endnu ikke eksisterer.

Ad § 5, stk. 6: Konsekvensen af ændringen vil være, at bestyrelsen i lægekredsforeningerne bestemmer i stedet for medlemmerne/repræsentantskabet. Dette kan Københavns Lægeforening ikke støtte.

Ad § 12: Ændringen vil betyde, at kontingent til såvel DADL som til de syddanske regionale lægekredsforeninger skal fastsættes på Lægemødet i et samlet budget for DADL. Den enkelte lægekredsforening vil derfor næppe have megen reel indflydelse på sit indtægtsgrundlag i fremtiden.

Forslaget vil betyde en permanent ændring og ikke kun en overgangsordning.

Reelt gennemføres der en udligningsordning, som udelukkende styres af lægekredsforeningernes tidligere forbrugsniveau. Dette betyder lidt groft sagt, at de sparsommelige kommer til at betale til de ødsle.

Endelig vil ordningen betyde fortsat differentieret kontingent afhængigt af beskæftigelsesforhold og geografisk placering.

Københavns Lægeforening lægger vægt på, at den kontingentdel, der opkræves hos medlemmerne i regionen til lokalt arbejde, efterfølgende også tilflyder regionen, og kan ikke støtte, at lægekredsforeningernes budgetter skal lægges ind under DADL.

Ad § 16, stk. 2: Der foreslås ændring i retten til at vælge »en repræsentant for hver påbegyndt 150 ordinære erhvervsaktive medlemmer«.

Det betyder, at medlemmer, der ikke er »erhvervsaktive«, i fremtiden får reduceret repræsentationen fra en pr. påbegyndt 150 medlemmer til kun én pr. region.

Dette giver en forskelsbehandling afhængigt af beskæftigelsesforhold og geografi.

Ophævelse af kontingentfrihed for medlemmer over 70 år mv.

Bestemmelserne vedrører ikke alene kontingentregler, men også stemmeret/indflydelse i Lægeforeningen for visse medlemsgrupper. Dette burde fremgå af overskriften.

Ad § 12, stk. 7: HB foreslår paragraffen ophævet. Det vil betyde, at man fjerner det økonomiske incitament, der hidtil har været for nye kandidater til at melde sig ind i en arbejdsløshedskasse. Da lægemangelen snart vil blive afløst af mangel på stillinger, vil det være en bjørnetjeneste over for vores unge og fremtidige kolleger at fjerne denne bestemmelse.

I bemærkningerne angives, at kandidater fra januar 2005 og tidligere følger de hidtidige bestemmelser. Dette fremgår ikke af vedtægterne efter ændringen, hvilket det bør gøre, idet der ellers ikke er nogen garanti for denne gruppe.

Desuden fremgår det af bemærkningerne, at der gives rabat til yngre kandidater, men efter en ny skala. Da denne skala imidlertid udgår af vedtægterne, vil medlemmerne miste den garanti, der hidtil har ligget for disse rabatter. Ændringsforslaget bør under ingen omstændigheder accepteres, uden at disse tariffer indgår i vedtægterne.

Ad § 12, stk. 8: Denne bestemmelse indeholder kontingent-regler ved overflytning mellem delforeninger eller kredsforeninger. HB foreslår, at den skal udgå. Det vil kunne give anledning til usikkerhed, og kan derfor ikke anbefales.

Ad § 12, stk. 9: Bestemmelsen har hidtil fritaget medlemmer over 70 år for kontingent. HB foreslår denne bestemmelse fjernet.

At fjerne kontingentfriheden for pensionisterne er at lade dem betale dobbelt, idet de i sin tid har betalt det højere kontingent (da de daværende pensionister skulle dækkes via kontingentet) og nu alligevel selv skal betale efter de 70 år.

Forslaget kan ikke støttes.

Ad § 12, stk. 10: Bestemmelsen siger, at kontingentfrihed, nedsættelse eller udsættelse afgøres af hhv. HB, delforeninger og lægekredsforeninger, således at den berørte forening selv træffer afgørelsen. HB foreslår, at det i fremtiden kun er HB, der kan træffe disse afgørelser. Dette er udtryk for en centra-lisering, der ikke kan accepteres. Det må være rimeligt, at fx den delforening, der berøres, også selv kan træffe denne afgørelse.

Forslaget til ophævelse af krav om, at urafstemning skal foregå skriftligt

HB ønsker i § 19 at ændre »skriftlig urafstemning« til »urafstemning« for at muliggøre urafstemninger ad elektronisk vej.

Ikke alle medlemmer kan stemme elektronisk.

Virus- og spamproblematik og mulighed for forfalskning af stemmer gør, at denne metode er alt for upålidelig. Dokumentation af faktisk afgivne stemmer er nærmest umuliggjort.

Ændringen må derfor stærkt frarådes.

På bestyrelsens vegne

Dette er en forkortet version af Københavns Lægeforenings kommentarer. Den fulde version vil kunne læses på www.dadlnet.dk under Ugeskrift for Lægers debat.