Skip to main content

Lægemiddelstyrelsen og testosteronbehandling Akt II

Overlæge Jörgen Lindholm, Fredriksberg. E-mail: j.lindholm@ofir.dk

31. okt. 2005
2 min.

For cirka to år siden beskrev jeg i en korrespondance (Ugskr Læger 2002;164:5956) de årelange vanskeligheder ved at vække Lægemiddelstyrelsen. Anledningen var flere ubesvarede henvendelser vedrørende præparatet testosteron undecanoat (Restandol®), som både efter klinisk erfaring og resultater af adskillige, publicerede undersøgelser må vurderes som uanvendeligt.

I sit svar kunne Lægemiddelstyrelsen bekræfte det sindige tempo, hvormed Styrelsen havde set på sagen. Den oplyste tillige, at Styrelsen fandt oplysningerne på indlægsseddelen mangelfulde og ønskede disse revideret. Den syv gange højere pris for behandling med Restandol sammenlignet med gængs (effektiv) terapi blev beskrevet som »tankevækkende«. Umiddelbart ville man intet foretage sig, idet Styrelsen pr. oktober 2001 var i besiddelse af nye oplysninger vedrørende Restandol, som skulle kunne dokumentere, at Restandol er et lødigt præparat. Sagsbehandlingen med hensyn til at revidere produktresuméet ville herefter tage få uger.

Intet er sket to år senere, og nu fire år efter at Lægemiddel-styrelsen er blevet gjort opmærksom på problemet. Præparatet sælges stadig (tilmed nu også som kopipræparat), indlægsseddelen (dateret 1997) er uændret, prisforskellen over for accepteret behandling fortsat betragtelig. De omtalte nye oplysninger kan ikke findes i faglitteraturen. Det gør sagen særlig tungsindig, at den udgør et problem for en lille gruppe patienter, som formentlig er helt inert i relation til politikere, sygehusejere og administratorer (og som det ses også til Lægemiddelstyrelsen). For dette ret lille antal patienter er spørgsmålet om effektiv behandling vitalt.

Begrebet »rettidig omhu« har de senere år været flittigt omtalt. Måske burde Lægemiddelstyrelsen også gøre sig nogen tanker i den retning? Et forløb som det beskrevne lader formode, at der er rigelig tid til sådanne stille refleksioner.

SVAR: