Skip to main content

Lægerollen vil ændre sig markant

Medicinstudiet skal forberede de studerende på uforudsigelige forandringer. På medicinstudiet på Københavns Universitet er vi fokuserede på det, skriver den medicinske studieleder i svar på kronik.

Jørgen Kurtzhals,
studieleder for medicin, Københavns Universitet
Email: joku@sund.ku.dk

6. jun. 2017
2 min.

Camilla Birgitte Sørensen har skrevet en glimrende og meget tankevækkende kronik om medicinstudiet [1]. Vi er fuldstændig enige om ambitionsniveauet for uddannelsen og også om nødvendigheden af en stor, basal viden. Baggrunden for, at det er så vigtigt at fokusere på rollen som akademiker, er den hastighed, som sundhedsvæsenet og behandlingsmulighederne udvikles med. Vi må forvente, at lægerollen vil ændre sig markant i løbet af de næste 10-20 år, og kun en dyb forståelse og en innovativ og akademisk tilgang kan forberede vores studerende på de uforudseelige forandringer. Det er blandt andet derfor, at vi ikke kan nøjes med at fokusere på kliniske færdigheder, som jeg tidligere har drøftet det i en podcast for Ugeskrift for Læger (https://soundcloud.com/ugeskriftet-dk/33-hvor-skal-laegeuddannelsen-hen).

Mange af de pædagogiske forslag, som Camilla fremkommer med, er allerede ved at blive indført på medicinstudiet. Her kan jeg f.eks. nævne, at vi i stigende grad bruger online og blended learning, at vi har ansat en såkaldt klinisk ambassadør til at styrke integrationen mellem basalfag og kliniske fag, og at vi har udviklet et helt nyt, valgfrit 5. semester på kandidatdelen. Vi forsøger også at finde finansiering til endnu bedre simulationstræning, selv om det er et område, vi allerede er meget stærke på. Når det er sagt, er der en lang række andre punkter, som vi stadig har behov for at arbejde med, og det er naturligvis en proces, som kræver grundig gennemarbejdelse i studienævnet og fagmiljøerne. Denne kronik rammer nærmest nøjagtigt ned i alle de områder, vi har øje på.

Vi har dog behov for at sikre evidens for, at de gode ideer og nye pædagogiske vinde rent faktisk har den virkning, vi forventer. Derfor har bl.a. Center for Online og Blended Learning og flere institutter på SUND taget initiativ til pædagogiske forsknings- og udviklingsprojekter. Samtidig er der på KU generelt en pædagogisk satsning, som blandt andet betyder, at alle med regelmæssige undervisningsopgaver skal udfærdige en undervisningsportfolio, hvor de skal reflektere over deres pædagogiske arbejde og udviklingsbehov.

Vi er meget stolte af vores lægeuddannelse, og vores aftagere er enige: Læger uddannet fra Københavns Universitet er fremragende. Det ser vi som det perfekte udgangspunkt for konstant at forbedre og udvikle uddannelsen.

Tak for den inspirerende kronik.

Referencer

LITTERATUR

  1. Sørensen CB. Lægeuddannelsen bør vendes på hovedet. Ugeskr Læger 2017;179:nr. 12.