Skip to main content

Lægeroller og kompetencer i distriktspsykiatrien

Formand Hans Jørgen Søgaard, Udvalget for Distriktspsykiatri. E-mail: hjsoegaard@dadlnet.dk

16. mar. 2007
2 min.

I Ugeskrift for Læger er det hævdet, at yngre læger siger »nej tak« til distriktspsykiatrien pga. uklare lægeroller, hvorfor Udvalget for Distriktspsykiatri hermed vil uddybe de lægefaglige roller og kompetencer i det distriktspsykiatriske arbejde. Sengereduktion fører til færre indlæggelser og hurtigere udskrivninger, hvorfor distriktspsykiatrien må færdigbehandle en større patientpopulation og repræsentere kontinuiteten i behandlingen, medførende mangesidige opgaver og samarbejdsrelationer med krav om at indgå i forskellige roller.

De syv lægeroller er fremhævet i teksten.

Visitationsproceduren

  • Identifikation af problemstillingen som leder/administrator.

  • Hvad skjuler der sig bag henvisningstekstens ordlyd, hvilket vurderes af lægen som medicinsk ekspert.

  • Arbejdsdiagnosen stilles som medicinsk ekspert.

  • Ved afvisning skal lægen som kommunikator give en begrundelse herfor.

Behandlingsprocessen

  • Patienten modtages af lægen som professionel medicinsk ekspert, også ved angsttilstande, somatiseringstilstande, krisetilstande og moderate depressioner, som kun ses i mindre udstrækning i hospitalspsykiatrien.

  • I den direkte patientkontakt er lægen kommunikator.

  • Rollen som samarbejdspartner varetages med praktiserende læge, hjemmesygeplejerske, kommunale sagsbehandlere og bostøttepersoner.

  • Lægen meddeler patienten sine overvejelser omkring levestil, medicinanvendelse og -dosering og evt. advarsler angående brugen af alkohol og narkotika som medicinsk ekspert og sundhedsfremmer.

  • Lægen vil som medicinsk ekspert anvise internetadresser og andre kilder til information for patienten og samarbejdspartnere. Speciallægen yder i det sekundære patientarbejde undervisning og supervision af yngre kollegaer og andre faggrupper.

  • I psykoterapeutisk behandling skal lægen som medicinsk ekspert være sine følelser bevidst og kunne registrere sublime følelsesmæssige reaktioner, både hos patienten og hos sig selv.

  • Lægens professionelle rolle ses i, at han/hun kan se sin begrænsning og søge supervision hos mere erfarne kolleger.

Parakliniske opgaver

  • Et foranderligt samfund udfordrer lægens akademiske holdning.

  • Lægen skal som leder, vejleder og kommunikator være inspirerende for det distriktspsykiatriske team.

  • Som professionel og leder/administrator sikrer lægen kvaliteten i behandlingen.

  • Som medicinsk ekspert fokuserer lægen på behandlingsopgaven og drager omsorg for, at medarbejderne er godt rustede dertil.

  • Lægen skal lytte og være til stede som samarbejdspartner og professionel.

  • Udfærdigelse af erklæringer samt deltagelse i retsmøder angående retspsykiatriske patienter kræver særlig viden som medicinsk ekspert, kommunikator og formidler.

  • Det forventes, at lægen som kommunikator og medicinsk ekspert deltager i psykoedukation til patienter, pårørende og kommunale samarbejdspartnere.

  • Ved konsulentopgaver efterspørges rollerne som kommunikator og medicinsk ekspert.

  • Lægen forventes at udvikle sin akademikerrolle ved at deltage i forsknings- og kvalitetsprojekter.

  • Ved deltagelse i samfundsdebatten udfordres rollerne som medicinsk ekspert, akademiker og kommunikator.