Skip to main content

Lægevagtens telefonkonsultation

Finn Rudaizky , Dansk Folkeparti, regionrådsmedlem af Region Hovedstaden og medlem af Borgerrepræsentationen, København

31. maj 2013
2 min.

E-mail: Finn_Rudaizky@br.kk.dk

Når du ringer til lægevagtens telefonkonsultation på 1813, kan du ikke kræve at komme til at tale med en læge. Kun hvis den sygeplejerske, som tager telefonen, synes, at der er behov for det, får du lov til at få en lægefaglig vurdering på din akut opståede sygdom. Det har partierne S, SF, V og De Radikale i Region Hovedstaden besluttet. Men de vil helst ikke tale om det. Det er også usympatisk, at de samme partier kritiserer lægerne for mangel på samarbejde omkring lægevagtsordningen, når fakta er, at det er S, SF, V og De Radikale, som selv har opsagt overenskomsten om lægevagt med PLO.

Dansk Folkepartis frygt for, hvilke konsekvenser det får for den enkelte borger, er, at der er langt større risiko for, at der træffes forkerte beslutninger, som i værste fald kan true patientsikkerheden.

Det burde selvfølgelig være helt oplagt, at man som hidtil taler direkte med en læge, når man ringer til lægevagten. I Holland og i England, hvor man har en vagtlægeordning, som den Region Hovedstadens flertal nu ønsker, er det dokumenteret, at netop den model har ført til øgede udgifter og et kvalitetsmæssigt dårligere tilbud til borgerne. Det siges, at borgerne har de politikere, som de fortjener. Det er der vist slet ikke tale om her. Så meget desto mere, som politikerne »glemte« at spørge borgerne om, hvad de mente om en dårligere patientsikkerhed.

Interessekonflikter: ingen