Skip to main content

Mats Lindberg: Undersøgelse eller innovativ markedsføring?

BLOG - Nu bliver vi betalt for at modtage lægemiddelsælgere og deres vareprøver!

31. maj 2017
5 min.

En god kollega, som er praktiserende læge, har fået en interessant e-mail fra QuintilesIMS, som præsenterer sig som et ”globalt uafhængigt undersøgelses- og analysefirma med fokus på sundhedsplejen”. Kollegaen blev inviteret til at rapportere alle kontakter med repræsentanter fra medicinalindustrien. Hvis han f.eks. rapporterer tre besøg af en lægemiddelrepræsentant, vil han modtage et honorar på 200 kr., står der i mailen. Hver rapport tager 1-2 minutter at udfylde, så timelønnen bliver 2.000-4.000 kr.

Oplægget virker næsten som et selskabsspil. Hvor stort et honorar man får, afhænger af hvor mange points, man har samlet på et kvartal. På den måde kan man konkurrere med sig selv for at få så mange points og et så stort honorar som muligt.

En paranoid sjæl som jeg kunne bilde sig ind at QuintilesIMS ”undersøgelse” er endnu et innovativt markedsføringstiltag fra en medicinalindustri, som forsøger at tilrane sig alt flere af patienternes og skatteydernes penge.

Hvordan foregår spillet konkret? Jo, besøg af en lægemiddelrepræsentant med vareprøve er rigtig godt, for det svarer til 1,5 ”rapporter”. Hvis lægemiddelrepræsentanten ikke har en vareprøve med, er det knap så godt - kun til 0,5 ”rapporter” - så sørg endelig for at modtage en vareprøve hver gang! At deltage i gruppemøder og kliniske studier er også godt – det giver en hel ”rapport”, mens at modtage post eller e-mail kun svarer til 0,3 ”rapporter”.

Når kvartalet er omme, bliver ”rapporterne” først til points og siden hen til penge. De første to rapporter får man ingen points for, tre rapporter giver 10 points, seks rapporter 20 points, 16 rapporter 30 points, osv. Hver 10 point honoreres med 200 kr.

Jeg synes, det virker til at være et rigtigt sjovt spil. For lægen drejer det sig om at modtage lægemiddelrepræsentanter og vareprøver så ofte som muligt og at konvertere kedelig reklamepost/e-mails til fysiske kontakter med vareprøver, gruppemøder eller forskningssamarbejde. Hvis man f.eks. modtager en lægemiddelrepræsentant og en prøvepakke i frokostpausen hver onsdag og fredag og bruger et par minutter på at rapportere det, får man 50 points og 1.000 kr., når kvartalet er omme! Og hvis man næste kvartal supplerer med industriens såkaldte efteruddannelse (gruppemøder) og kliniske studier, kan man tjene endnu mere!

Det er måske uretfærdigt, at jeg her kalder det et spil, for firmaet QuintilesIMS kalder det en ”undersøgelse”, og det lyder jo meget finere. ”Undersøgelsen” går ifølge mailen ud på, at ”forbedre og udvikle dialogen mellem medicinalindustrien, læger og konsumenter”. Det er en glorværdig målsætning, men man må spørge sig, om firmaet ved den valgte metode ikke risikerer at påvirke lægers adfærd snarere end at undersøge den. Lægen får jo tre gange højere honorar, hvis han modtager en vareprøve fra en lægemiddelrepræsentant, end hvis han ikke gør det. En læge, der rapporterer fire lægemiddelrepræsentantbesøg uden vareprøver pr. kvartal får slet ingen penge, mens kollegaen, der også har modtaget vareprøver, får 400 kr.

Faktaboks

Fakta

QuintilesIMS præsenterer sig som ”uafhængigt”, men måske er de ikke mere uafhængige, end at det er lægemiddelindustrien, der har betalt dem for at lave ”undersøgelsen”. Flere aspekter spiller nemlig ualmindeligt fint sammen med medicinalindustriens interesser. Lægerne stimuleres til at have mange kontakter med lægemiddelfirmaer og netop på den måde, som vi ved i højest grad påvirker lægens ordinationsadfærd, f.eks. modtagelse af vareprøver og deltagelse i industriens efteruddannelsestilbud og kliniske studier. Det at rapportere hændelsen fungerer samtidigt som en reminder, så lægen bagefter bedre kan huske præparatnavnet, og hvad kontakten gik ud på. Det er rigtig smart!

En paranoid sjæl som jeg kunne bilde sig ind at QuintilesIMS ”undersøgelse” er endnu et innovativt markedsføringstiltag fra en medicinalindustri, som forsøger at tilrane sig alt flere af patienternes og skatteydernes penge. Men på trods af, at formentlig ingen læge er i tvivl om, at det er penge fra medicinalindustrien, som via en mellemhånd havner i vores lommer, hvis vi samler points ved at modtage lægemiddelsælgere og prøvepakker, så kan Lægemiddelstyrelsens jurister meddele, at det ikke handler om ulovlig markedsføring. Fra Lægemiddelstyrelsens perspektiv handler det om et firma udenfor lægemiddelsektoren, der samler information om lægers adfærd for at sælge denne information videre.

Det er dejligt, synes jeg, at Lægemiddelstyrelsen giver os lov til at spille videre uden at få dårlig samvittighed! Men husk for alt i verden, at lægemiddelprøver på mere end én måde kan betragtes som farligt risikoaffald, der bør indleveres på et apotek til destruktion! Ellers bliver det patienterne, der trækker Sorteper i det sjove spil, som de ikke selv har valgt at deltage i (1-6)

  1. Rafique S, Sarwar W, Rashid A et al. Influence of free drug samples on prescribing by physicians: A cross sectional survey. J Pak Med Assoc 2017;67:465-467.

  2. Hurley MP, Stafford RS, Lane AT. Characterizing the relationship between free drug samples and prescription patterns for acne vulgaris and rosacea. JAMA Dermatol 2014;150:487-93.

  3. Morgan MA, Dana J, Loewenstein G et al. Interactions of doctors with the pharmaceutical industry. J Med Ethics. 2006;32:559-63.

  4. Adair RF, Holmgren LR. Do drug samples influence resident prescribing behavior? A randomized trial. Am J Med 2005;118:881-4.

  5. Chimonas S, Kassirer JP (2009) No More Free Drug Samples? PLoS Med 6(5): e1000074. https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1000074.