Skip to main content

Medicinsk kommunikation

Speciallæge i almen medicin, Helena Galina Nielsen E-mail: helenani@sund.ku.dk INTERESSEKONFLIKTER: ingen

30. maj 2011
2 min.

REDAKTØRER:

Christensen KS, Cold S, Gribsholt SB et al.

Forlag: FADL's forlag, 2011

SIDER: 216

Pris: 329,99 KR.

ISBN:

978-87-7749-581-6

Kommunikation er vigtig del af alt menneskeligt samvær. At kunne kommunikere på en professionel måde er en kompetence, enhver læge til stadighed må træne og vedligeholde. Rollen som kommunikator er en lige så vigtig del for klinisk arbejdende læger som rollerne som medicinsk ekspert og de andre roller, som er en del af den professionelle videreuddannelse. Da det desværre viser sig, at mangelfuld kommunikation udgør en stor procentdel af klager over uhensigtsmæssig behandling, tyder det på, at træning i kommunikation bør opprioriteres. Det er derfor aldrig for tidligt at påbegynde dette, og det er da også med i den allerførste del af lægeuddannelsen. Der er nu for første gang kommet en bog, der samler de erfaringer, man har med kommunikationsuddannelsen i lægeuddannelsen i hele landet, og bogen dækker pensum i København, Odense, Aarhus og Aalborg. Bogen er da også forfattet af de undervisningsansvarlige og lærerne ved de tre oprindelige sundhedsvidenskabelige universiteter med en stor del af det materiale, der tidligere er blevet benyttet i lægeuddannelsen.

Bogen er opbygget på den måde, at den begynder med de helt basale kommunikationsredskaber og herefter behandler tiltagende komplekse samtalesituationer.

At kommunikere professionelt betyder ikke, at lægen undgår at involvere sin egen person; lægen er i samtaler og samvær med patienter konstant udsat for følelsesmæssig påvirkning. Det er derfor en væsentlig part af bogen, at den hele vejen igennem understreger vigtigheden af feedback, træning og supervision for at dosere og afstemme det redskab, lægen selv er som lægemiddel. Træning af de emotionelle og relationelle kompetencer er vigtigt. Afsnittet om bristet kommunikation og konflikthåndtering og kommunikationen med andre sundhedsprofessionelle er også vigtige bidrag.

Den redaktionelle bearbejdning kunne strammes op, idet der er en del gentagelser. F.eks. refereres der til Kurtz, Silverman & Drapers bog om kommunikationsfærdigheder adskillige gange, men med forskellige årstal.