Skip to main content

Medicinske Fagudtryk - en klinisk ordbog med kommentarer. 3. udgave, 1. oplag 2009

Overlæge Åse Bengård Andersen E-mail: bengaard@dadlnet.dk

23. okt. 2009
1 min.

Forfatter: Jan Rytter Nørgaard

Forlag: København: Nyt Nordisk Forlag, 2009

SIDER: 868

Pris: 299 kr.

ISBN:

978-87-17-04073-1

»Opslag på nettet« giver i vor tid svar på »alt«. Og dog: Kvaliteten er ofte svingende, og kildeangivelser er jævnligt fraværende - og som ordbog er man afhængig af et dansk forankret værk. Nærværende lille opslagsbog, næsten i lommeformat, er et godt bud på en klinisk ordbog med anvisninger på retskrivning - herunder acceptable fordanskninger - bøjninger og udtale. Kommentarerne består af korte forklarende tekster. Af hensyn til bogens størrelse og intention bør disse forklaringer efter min mening være ultrakorte - og det er sikkert vanskeligt at afgøre, hvor grænsen skal trækkes. Men det er ikke en lærebog, og jeg tvivler f.eks. på, at den formelt set korrekte forklaring på »antigen præsenterende cellers funktion« reelt vil få læseren til at forstå den, hvis de ikke gør det i forvejen. Det ændrer dog ikke ved helhedsindtrykket af en gennemarbejdet og anvendelig ordbog, der vil være en god hjælp for studerende og ansatte i sundhedssektoren.