Skip to main content

Transportminister Carina Christensen har udtalt sig om det øgede antal trafikdrab efter 130 km/t. I loven om 130 km/t forventede man 2-3 ekstra trafikdrab pga. den højere hastighed, men en opgørelse af konsekvenserne viser en stigning på fem trafikdrab [1]. Ministeren forklarer, at der er tale om et spinkelt talgrundlag, der hverken er statistisk signifikant eller brugbart af politikere til at træffe beslutninger. Ifølge ministeren kan det ikke konkluderes, at øget hastighed medfører flere trafikdrab [2]. Påstanden er forrykt, da farten dræber. Det er forudset i loven og efterfølgende dokumenteret. Rapporten blev færdig i november 2007, så ministeren har haft lejlighed til at gennemlæse den inden offentliggørelsen i juni. I rapportens bilag 5 er der statistiske beregninger af uheldsdata, der viser en signifikant overdødelighed med 130 km/t. Det er således ikke i overensstemmelse med virkeligheden, når ministerens konkluderer, at 130 km/t ikke dræber.

Trafikdrab er den hyppigste dødsårsag for unge mennesker i Danmark, og antallet af trafikdræbte er allerede over 240 i 2008 [3]. Det er tragisk og tankevækkende, da antallet af trafikdrab i Danmark ville falde til 50 om året, hvis alle trafikanterne overholdt færdselsreglerne [4]. Oven i købet er der lige nu en dramatisk forværring, når der sammenlignes med tilstanden i Sverige. I 2006 var raten af trafikdræbte 15% højere end i Sverige, mens raten i år er 61% flere trafikdræbte end i Sverige [5]. Havde Danmark den samme lave rate af trafikdrab som Sverige, ville 155 mennesker have mistet livet i år. Desværre går vi vores egne veje i Danmark, og antallet af trafikdræbte er nu 249. Ministeren mener, at en stigning på fem trafikdrab er for ubetydelig til at træffe en beslutning, da talgrundlaget er spinkelt og ikke statistisk signifikant. Jeg mener, at ministerens holdninger er farlige og forrykte, da vi ser en meningsløs ofring af trafikanters liv. I foreningen www.livogtrafik.dk mener vi, at trafikdrab skal forebygges. Vi ønsker, at trafikken er så sikker som mulig, og havde Danmark haft lige så sikker færdsel som Sverige, ville knap 100 af de 249 være reddet fra trafikdøden.

I Sverige gør de ansvarlige en målrettet indsats for sikre trafikanterne, metoderne er videnskabelige, og indsatsen bærer frugt. I Danmark forsøger vi med højere hastighed, og det er Erasmus Montanus-logik: Færdsel på vejene er farlig, så det gælder om at komme ud af trafikken i en fart. Er de ansvarlige i Danmark et hold af amatører, der bygger luftkasteller med katastrofale følger?


Referencer

  1. www.vejdirektoratet.dk
  2. http://jp.dk
  3. http://sikkertrafik.dk
  4. www.faerdselssikkerhedskommissionen.dk
  5. www.vti.se