Skip to main content

Mere kvalitet for færre penge

Helle Thy Østergaard

2. nov. 2012
2 min.

I en tid, hvor sygehusene har stor fokus på, hvor hurtigt og hvor mange patienter der kan behandles pr. år til den billigste pris, har de læger, som er interesseret i uddannelsen af yngre læger, også drømt om øget fokus på uddannelsesopgaven. I stedet er uddannelsen af yngre læger blevet voldsomt presset i det daglige arbejde, for at de danske sygehuse kan blive ved med at sætte nye rekorder i effektivitet. Sygehusvæsenet er en succeshistorie, da produktionen er steget år efter år og i de senere år uden tilsvarende stigning i sundhedsudgifterne. Men undervejs i den udvikling er uddannelsen af de yngre læger blevet glemt.

De store sygehuse i Danmark har en daglig uddannelsesforpligtigelse svarende til et middelstort gymnasium. Forskellen er, at en stor del af sygehusenes uddannelse sker samtidig med, at de uddannelsessøgende indgår i arbejdstilrettelæggelsen som en stor og vigtig resurse. I en tid, hvor der har været reduktion af personale kombineret med et øget antal patienter, skal der ikke meget fantasi til at forestille sig, hvordan det kan påvirke den kliniske uddannelse.

Med overskrifter som »Afdeling lod yngre læger uddanne sig selv« kom der pludselig fokus på, at lægeuddannelse også er en kerneydelse. Uddannelse handler om, at de læger, som varetager en opgave, skal have den viden og de færdigheder, der skal til, men også om kvalitet i patientbehandling og patientsikkerhed. Det er der nok ingen, der vil argumentere imod. På trods af dette kan uddannelsesopgaven ikke udføres på en tilfredsstillende måde på mange afdelinger. En ting er, at man skal være uddannet til den opgave, som man varetager; et andet meget vigtigt aspekt er, at den uddannelsessøgende i løbet af fem års speciallægeuddannelse skal udvikle sig professionelt samt opnå den viden og de færdigheder, som er beskrevet i specialernes målbeskrivelser. Her er det min erfaring, at det kan være meget svært for de enkelte afdelinger at leve op til deres forpligtigelse. De yngre læger sættes til opgaver, som de har lært, men ikke nødvendigvis dem, som de skal lære, da det vil kræve supervision. Altså er der to læger om samme opgave. Der er mange, der tager uddannelsesopgaven meget seriøst ude på afdelingerne, men det er nødvendigt, at både ledelserne på sygehusene og på afdelingerne skaber nogle rammer, hvor uddannelsesopgaven kan prioriteres. Uddannelse kræver mulighed for supervision og feedback samtidig med, at den kontinuerlige kompetenceudvikling og -vurdering af de uddannelsessøgende tilgodeses. Husk at patienterne, også fremover, har krav på at møde veluddannede speciallæger.