Skip to main content

Når indpakningen gør varen uspiselig

Hans Jørgen Vognsen

2. nov. 2005
4 min.

Mange faglige foredrag fortaber sig i mørket - vi glemmer dem simpelthen. Ikke fordi indholdet af foredraget var dårligt, men fordi indpakningen så at sige gjorde varen uspiselig. Men hvis man følger nogle enkle, men gode råd, kan enhver blive bedre til at undervise.

Scene 1: Vi befinder os i et undervisningslokale en forårsdag i 1979. Emnet er reflux. Professor Erik Amdrup indleder foredraget med at tage en halvt fyldt sodavandsflaske, langsomt drejer han den til vandret og en del af indholdet løber ud på gulvtæppet.

Scene 2: Vi befinder os igen i et undervisningslokale en anden forårsdag 23 år senere. Emnet er XXX. Underviseren virker uoplagt, taler med bøjet hoved og indleder da også sit foredrag med en undskyldning. Med en monoton, svag stemme remser han en lang række facts op og illustrerer disse med en strøm af tæt håndskrevne overheads.

Hvor både vare og indpakning fra scene 1 stadig i dag - 23 år senere - står lysende klart i mit sind, kan jeg faktisk kun huske irritationen over indpakningen fra scene 2.

Som eksemplet med Amdrups foredrag viser, handler god pædagogik ikke om avancerede, tekniske virkemidler, men tværtimod om nogle ret simple regler. Desværre er det ikke alle foredragsholdere, der er begavet med Amdrups pædagogiske talent og originalitet, men vi kan alle blive bedre.

En indføring i de grundlæggende pædagogiske principper burde indgå som en obligatorisk del af lægeuddannelsen. Da dette ikke er tilfældet, skal jeg i det følgende kort gennemgå nogle enkle, men virkningsfulde principper for mundtlig fremlæggelse. Rådene stammer dels fra egne erfaringer dels fra Magne Nylenna, jf. henvisningen sidst i artiklen

Gode råd

Generelt kan man sige, at der lyttes til et foredrag, hvis indledning og afslutning er effektfulde, og der ikke er for langt mellem disse to dele.

Indledning: De første par ord er de vigtigste. Her høres tonen. Stemningen fornemmes og ikke mindst afslører du, om du er en engageret foredragsholder. Mange falder fra allerede her, hvis du begynder med lav stemmeføring.

Det er uhøfligt, hvis du ikke præsenterer dig (også selv om de fleste kender dit navn). Præsentationen understreger, at du står ved det, du vil sige. Det kan være en god ide at indlede med en aktuel begivenhed, et citat, en anekdote eller en provokation (som Amdrup). På den måde får du kontakt med dit publikum, og tilhørernes opmærksomhed skærpes. Husk at spørge, om alle kan se og høre. Dårlig akustik stiller særlige krav til talens tydelighed.

Hoveddel: Vis respekt for tilhørerne. Forestil dig, hvilke behov lige netop disse tilhørere har.

Særlig vigtigt er det at tale et enkelt, tydelig og forståeligt sprog. Der er gennemsnitlig en ud af fem i en forsamling med et høreproblem.

Varier foredragsformen. Gør flittigt brug af eksempler. Uventede indslag er guld værd. Vis at du evner at se det velkendte stof fra en ny vinkel. Stil retoriske spørgsmål og sørg for at have øjenkontakt med forskellige tilhørere under foredraget. Pauser kan være et effektfuldt virkemiddel. Giv udtryk for en personlig holdning til stoffet. Fremhæv noget af indholdet på bekostning af andet. Humor er med til at holde tilhørerne vågne og den fremmer indlæring.

Afslutning: Overhold tiden både af hensyn til næste foredragsholder og af hensyn til tilhørerne. Hvis du skal snakke time for 50 personer svarer det til, at du beslaglægger en hel uges arbejde for en person.

Hovedbudskabet skal opsummeres i ganske få, korte sætninger. Ofte er det kun dem der huskes. Kom med oplæg til diskussion, hvis en sådan er planlagt.

Overheads og lysbilleder: AV-hjælpemidler benyttes for at tydeliggøre et budskab. Alligevel er det lige netop sådanne hjælpemidler der kan være årsagen til, at tilhørerne sløver hen eller irriteres. Det kan undgås, hvis nogle få grundregler følges.

Overheads

  • aldrig håndskrevne overheads!

  • brug typer på 5-10 mm afhængig af lokalestørrelse

  • maksimalt seks linjer pr. transparent

  • hver linje bør maksimalt have seks ord

  • aldrig store diagrammer og tabeller

  • du må ikke stå mellem projektoren og lærredet

  • giv tilhørerne tid nok til at »fordøje« overheaden.

Lysbilleder

  • enkel og overskuelig information

  • ikke store diagrammer og tabeller

  • spar på farverne. 8% af mandlige tilhørere har svækket farvesyn

  • maks. ti billeder pr. ti minutter. Aldrig under ti sekunder/billede

  • varier lyset i salen (forebygger søvnighed).

Skulle ovennævnte have givet appetit på emnet, kan jeg anbefale en bog af Magne Nylenna: »Klar tale - tydelig tekst«. Universitetsforlaget, Oslo.