Skip to main content

Opioider og bilkørsel

ª Speciallæge Hans Henriksen, Charlottenlund, E-mail: birhans@post8.tele.dk

7. dec. 2007
2 min.

Den interessante statusartikel af Kristian Linnet & Anni Steentoft om euforiserende stoffer i trafikken [1] frembyder et problem for patienter, der er i opioidbehandling for smerter.

Selv om toleransudviklingsfænomenet omtales som en væsentlig årsag til, at værdien af koncentrationsmåling er beskeden, lyder konklusionen alligevel, at »en mere effektiv lovgivning, der gør det ulovligt at køre med euforiserende stoffer i blodet, uden tvivl vil være hensigtsmæssig«.

En sådan i øvrigt fornuftig lovgivning ville ramme mange mennesker med kroniske smerter, ikke mindst mennesker med smerter forårsaget af cancersygdomme, som netop i kraft af en velstyret og stabil langtidsopioidbehandling er i stand til at fungere godt, herunder at køre bil forsvarligt. En stram og unuanceret lovgivning ville alvorligt reducere deres livskvalitet uden at gavne trafiksikkerheden. Ud fra min erfaring fra mange års arbejde med smertebehandling er disse patienter netop meget forsigtige, spørger til risikoen og følger givne råd. Som bl.a. går på, at de ikke må køre, før behandlingen er veletableret, dvs. at de initiale bivirkninger er svundet, at de ikke må køre efter anvendelse af ekstradoser oven i den faste behandling og aldrig må køre efter selv den mindste alkoholindtagelse. At lade politiet udføre øjenundersøgelse er for denne patientgruppe næppe heller holdbart. Også pupilforandringer mindskes i nogen grad som led i toleransudvikling.


Referencer

  1. Linnet K, Steentoft A. Euforiserende stoffer i trafikken. Ugeskr Læger 2007;169:3946-9.