Skip to main content

Pas på din Rejseforsikring

Pens. læge Kai Tullin, Hørsholm. E-mail: kai.tullin@dadlnet.dk

16. okt. 2006
3 min.

Flere organisationer, herunder Lægeforeningen, tilbyder gennem Lån & Spar Bank (LSB) deres medlemmer en yderst favorabel Rejseforsikring, som dækker hele husstanden i hele verden i forbindelse med gratis MasterCard.

Da jeg imidlertid primo juni 2006, for første gang i mit lange rejseliv, fik brug for en rejseforsikring, modtog jeg gentagne afslag på dækning og total afvisning i øvrigt i forbindelse med »sygeledsagelse«.

LSB erkender, at der har været »enkelte« sager - hvor mange mon?

Konkret blev min hustru indlagt akut på vores hjemrejsedag fra Mallorca, og mens al kontakt og hjælp fra Rejsesygesikringen (SOS) fungerede perfekt - stod man direkte uforstående over for min forventning om at kunne forblive hos hende hos AXA/AIG Europe, som genforsikrer LSB's produkt.

I stedet blev jeg ved en sms informeret om, at forsikringen ikke dækkede »sygeledsagelse« - men alene »sygetilkaldelse« - efter visse særlige betingelser.

Jeg måtte blot klare mig selv - let nok i Spanien - men i Rumænien, Rusland eller Kina ville jeg have fået lidt »sved på panden«.

Jeg kontaktede straks LSB som produktansvarlig og mødte dersteds alene velvilje og endda et kompetent tilbud om at holde mig skadesløs, såfremt AXA-forsikring fortsat afviste min erstatning. Dette tilbud var jo fint nok - men ikke særlig anvendeligt i f.eks. USA, hvor en betalingsgaranti på f.eks. mio. kroner hurtigt kan være aktuel ved en indlæggelse.

Hjemkommet fik jeg atter afslag fra SOS International A/S på min fremsendte skadesanmeldelse.

Efter indsigelse mod erstatningsafslaget, viste det sig, at AXA-forsikring sandelig alligevel dækkede.

»Forklaringen« var, ifølge chefen for SOS Internationals skadeafdeling, Lene Frost, at AXA/AIG's betingelser er oversættelser, som kan have »underforståede« elementer.

Hvorfor SOS, som administrerer og afgør erstatningssagerne, ikke er bekendt med disse »underforståede« forhold, når min sag angiveligt ikke er den første eller eneste - er mig noget ubegribeligt.

Da jeg allerede i februar, før jeg tegnede forsikringen, fandt ordlyden bl.a. vedrørende »sygeledsagelse« noget kryptisk i LSB's produkt, sammenlignet med den krystalklare formulering i samme produkt hos IHI's rejseforsikring (sammenligning af »sygeledsagelse« hos www.lsb.dk med www.ihi.dk), kontaktede jeg kortchef Henrik Byrnel hos LSB.

Denne erkendte en vis uklarhed i betingelserne men oplyste, at man forventede helt klare regler om »et par måneder«, samt at betingelserne bl.a. var godkendt af SOS.

Senest i juli efterlyste jeg atter disse lovede nye og klare regler og anbefalede Henrik Byrnel at kopiere IHI's klokkeklare formulering - men jeg fik besked om, at dette »tog sin tid«.

Formålet med dette indlæg er at advare om, at så længe erstatningsbetingelserne hos LSB ikke er omformuleret, må forsikringstagere, som ikke vil lade deres hustru eller rejsefælle i stikken, påregne selv at klare problemerne på destinationen og efterfølgende orke en lang og sej korrespondance, samt tilbagevise et primært erstatningsafslag også fra SOS International A/S, før de kan opnå deres retsmæssigt tilkommende erstatning.

Men giv ikke op - jeg har fået udbetalt min.