Skip to main content

Planlægning af det digitale hospital ud fra fremtidens klinik eller fortidens it

Jonas Hedegaard Knudsen. It-ansvarlig, chefkonsulent, projektorganisationen for Nyt OUH, Region Syddanmark. E-mail: jonas.hedegaard.knudsen@regionsyddanmark.dk

3. maj 2012
3 min.

INTERESSEKONFLIKTER: Ingen

I forbindelse med projektet Nyt OUH er der beskrevet en lang række koncepter for fremtidens kliniske hverdag. Koncepterne er primært skrevet af nuværende klinikere på Odense Universitetshospital (OUH) og deres ledere understøttet af projektgruppen for Nyt OUH. Koncepterne beskriver fremtidens arbejdsgange, samarbejdsflader, kliniske processer og til dels visioner og målsætninger for morgendagens kliniske forretning. For nuværende arbejdes der tillige med koncept for det digitale hospital. Koncepterne i Nyt OUH er egentlig bare en metode til at konkretisere de tanker og målsætninger, som sygehusets direktion og klinikere har om deres fremtidige arbejdsplads, men de danner også baggrund for byggeprojektet og indretningen, hvilket gør, at de er enormt vigtige og dagsordenssættende i mange parallelle aktiviteter i byggeprojektet. Den fremtidige kliniske praksis bør og skal være udgangspunktet i alle aktiviteter, der er til stede i byggeprojektet frem mod Nyt OUH. Hvis fremtidens klinik så at sige er innovativt og visionært tænkt, bliver sygehuset det ligeledes inden for eksempelvis teknologi, indretning, arkitektur og organisering.

Koncept for det digitale hospital bør derfor også tage udgangspunkt i de kliniske koncepter og den forretning, der er en realitet med det nye supersygehus' tilbliven. It skal derfor ses som et understøttende element i, at forretningen eller klinikken når de mål, der fastsættes løbende frem mod Nyt OUH. Ved at tage udgangspunkt i netop koncepterne for fremtidens klinik kan man identificere kliniske målsætninger og visioner og understøtte disse i et koncept for det digitale hospital. It bliver planlagt ud fra forretningens strategiske ønsker og ikke ud fra driftsrelaterede eller kortsigtede løsningsforslag.

Så ved at tage udgangspunkt i fremtidens kliniske forretning vil man kunne beskrive det digitale hospital. Ikke i form af konkrete løsninger, da de alligevel er forældede om ti år, og vi ikke kan forestille os, hvordan verden ser ud til den tid, men mere indsatsområder eller strategiske mål. Hvis de bliver fastlagt nu, har vi 10-12 år til at indfri dem - så muligheden er til stede. Spørgsmålet er nu, om de danske hospitalsdirektioner og klinikere er villige til at betræde den innovative vej.

Nedenfor er eksempler på kliniske målsætninger, der kunne danne rammen for det digitale hospital:

  • Det digitale hospital indeholder ikke papir eller papirbaserede arbejdsgange.

  • 20 pct. af hospitalets indtjening skal komme fra telemedicinske løsninger.

  • Kroniske patienter skal til enhver tid kunne komme i kontakt med en speciallæge.

  • Liggetiden for patienter i sengeafsnit skal reduceres med 20 pct. De skal omfordeles med 5 pct. i ambulant og 15 pct. i behandling i patientens eget hjem.

  • Fra bestilling af varer og medicin til ankomst må der højst gå en time. Ved medicin højst 15 min.

  • Fejlmedicinering skal falde 50 pct.

  • Patienttilfredsheden skal stige 15 pct.

Ovenstående mål kan virke ambitiøse på et sundhedsvæsen, der i høj grad bliver målt og vejet på økonomi og produktivitet. Med Nyt OUH har vi en unik mulighed og en pligt til at tænke nyt klinisk og teknologisk - men det starter i klinikken. Jeg håber, at de kliniske koncepter overalt i Danmarks hospitalsbyggerier er ambitiøse, innovative, modige og nyskabende. Alternativt bygger vi nye sygehuse som en kopi af de gamle fyldt op med forældet teknologi - og det har vi ikke råd til.