Skip to main content

Privathospitalerne glæder sig over at der også bliver fokuseret på kvalitet

Kommentator Nis Alstrup, Formand for Branche-foreningen for Privat-hospitaler og Klinikker

12. jun. 2009
2 min.

Formålet med suspenderingen af DUF var, at de offentlige sygehuse og privathospitalerne sammen skulle afvikle den patientpukkel, som opstod under sygeplejekonflikten i foråret 2008, og det på en sådan måde, at behandling af de mest syge blev prioriteret højst. Imidlertid gjorde regionerne ikke brug af denne mulighed for prioritering, men valgte i stedet at lave udbud på udvalgte områder og så i øvrigt lade ventelisterne vokse.

Det er naturligvis uacceptabelt i et moderne samfund, hvor man som borger i det mindste må have krav på ved en hurtig undersøgelse, at få konstateret, om ens sygdom kan formodes at gå over af sig selv eller kræver behandling, og i så fald få udført den nødvendige behandling uden unødig ventetid.

Man må derfor hilse genindførelsen af DUF velkommen, for dette er borgernes garanti for at få undersøgelse og eventuel behandling udført inden for en måned, uanset egen økonomisk formåen. DUF er således også en garanti mod opdeling af borgerne i et A- og et B-hold.

Før genindførelsen af DUF skal det økonomiske aftalegrundlag imidlertid afklares. Takstgrundlaget har igennem længere tid været genstand for megen debat og mediebevågenhed, og der er fremsat påstande, om privathospitalerne i forhold til de offentlige sygehuse overkompenseres med 10-20 %. Imidlertid mangler vi endnu en tilbundsgående analyse af de forskelle i omkostningsstruktur, som findes imellem private og offentlige sygehuse. Indtil en sådan analyse foreligger, er det vigtigt at huske på, at DUF ikke giver mulighed for, at de private sygehuse kan konkurrere sig til flere patienter på bekostning af de offentlige sygehuse. De private sygehuse behandler blot de patienter, det offentlige ikke kan nå, og der er derfor alene tale om en »bufferkapacitet« med store udsving i patientantal og behandlingstyper og deraf følgende nedsat mulighed for rationel planlægning. Alligevel udfører privathospitalerne behandlingerne til gennemsnitlig 95% af den offentlige DRG-takst. Afregningstaksten har siden 2002, på nær et enkelt år, været aftalt direkte mellem regionerne og privathospitalerne.

Privathospitalerne er i år med en fremlæggelse omkostningsberegninger gået ind i forhandlingerne i håbet om en dialog baseret på fakta og ikke på udokumenterede politiske udmeldinger.

Privathospitalerne glæder sig over, at der i år ud over økonomi også bliver fokuseret på kvalitet. Dette har igennem flere år været vores ønske, fordi privathospitalerne naturligvis gerne vil levere den bedst mulige kvalitet, og fordi dokumentation heraf er en vigtig konkurrenceparameter.