Skip to main content

Problemer med medicinkortet er – også – om organisation

Adm. direktør, Tom Høg Sørensen, EMAR A/S, Vejle. E-mail: THS@emar.dk

8. mar. 2013
3 min.

Praktiserende læge Palle Thaarup (PT) skrev i Dagens Medicin 8/2 »En it-skandale på vej«, og at »Men problemer er, at FMK slet ikke teknisk er klar«. Jeg sidder i en virksomhed, som leverer it-systemer (EMAR-systemet) til primærsektoren. Vi har siden medio 2010 haft FMK integreret i systemet. Vi har i dag 98% af vores kunder på FMK, som er glade for løsningen, og den giver dem en masse relevante oplysninger, de ikke havde før, på trods af at sygehusene er »fodslæbende« med at komme på. Det kører stabilt, og der er sjældent væsentligt generende svartider.

Jeg er så vidt enig med PT i, at en skandale er på vej, men det er ganske tydeligt, at han ikke har gennemskuet hvorfor, hvilket desværre er en generel tilstand i debatten. Jeg har fuld forståelse for at dette er tilfældet, læger er jo ikke it-specialister.

PT’s påstand »Men problemet er, at FMK slet ikke teknisk er klar« mener jeg faktisk ikke er korrekt. At han og mange af hans kolleger har voldsomme tekniske problemer skyldes, som jeg ser det, ikke et teknisk problem i den centrale FMK-løsning og dens forbindelse til de lokale løsninger. Årsagen til, at mange oplever voldsomme tekniske problemer, skal hovedsagelig findes i en række af de lokale systemer (både i primærsektoren og sekundærsektoren). Her er der en række tekniske udfordringer, som skal håndteres.

Hvorfor er der så disse tekniske udfordringer? Årsagen skal findes i, at FMK-løsningen anvender en teknologisk løsning og arkitektur, som aldrig før har været anvendt på tværs af sektorer i det danske sundhedsvæsen. Dette er den tekniske udfordring.

De klinikker i primærsektoren, som har anvendt FMK i den lokale løsning gennem flere år, har arbejdet med et FMK, som de selv har ryddet op i og afstemt. De har kunnet se, hvad der er blevet udleveret andre steder (og ikke mindst hvornår), som f.eks. på apotekerne.

Efterhånden som sygehusene kommer på FMK (og anvender det), oplever klinikkerne i primærsektoren efterfølgende, at patienternes medicinkort er suspenderet længe efter patienternes udskrivelse. Desuden oplever klinikkerne medicinkort, som før var fint afstemt bliver en del rodet, og de derfor bliver nød til at lave en ny medicingennemgang for at få afstemt igen. Herudover opleves en række mindre problemer.

Der afsættes en del resurser på at få udbredt FMK i 2013. Hvis man ikke får håndteret de ovennævnte udfordringer, er risikoen for it-skandalen overhængende. Den tekniske udfordring skal håndteres først, mens den organisatoriske udfordring sikkert ikke kan håndteres alene up front, og derfor skal håndteres væsentligt sideløbende med udbredelsen.

Jeg er overbevist om, at FMK er en genial løsning, hvis arkitektur og tanke vil danne forbillede for kommende løsninger.

Interessekonflikter: EMAR A/S udvikler, servicere og sælger it-systemer til praktiserende læger, og er konkurrent til den it-leverandør, som Palle Thaarup har.