Skip to main content

Psykiatri. En lærebog om voksnes psykiske sygdomme. 4. udgave

Overlæge Lennart Bertil Jansson E-mail: jansson4@dadlnet.dk

17. sep. 2010
2 min.

Forfattere:Videbech P, Kjølbye M, Sørensen T et alForlag: København: FADL's Forlag, 2010SIDER: 352

Pris: 400 kr.

ISBN:

978-87-7749-527-4

BOGANMELDELSE

Nu foreligger fjerde udgave af den korte lærebog i psykiatri. Der er kun få fornyelser siden tredje udgave og for den sags skyld siden første udgave fra 1998. Strukturen er hentet fra ICD-10 med fornuftig rækkefølge af diagnosekapitlerne. Imidlertid er bogens sygdomsbeskrivelse ikke meget mere end diagnostiske kriterier, selvom det i ICD-10 understreges, at kriterierne ikke beskriver diagnoserne udtømmende. Det deskriptive perspektiv går tabt. F.eks. får vi ikke forklaret, hvad en depression egentlig er. Hvad er det, der er fælles for tristhed efter traumatiske livsbegivenheder og melankoli, hvor patienten end ikke kan føle tristhed? For skizofrenis vedkommende får vi ikke noget at vide om grundprocesserne, og prodromet nævnes kun indirekte. Psykiatriens sygdomsforståelse er stadig klinisk baseret, og derfor bør lærebogen følge en nosologisk beskrivelse: først og fremmest de centrale sygdomsprocesser, patogenesen, forløb, symptomatologi, ætiologi og epidemiologi og dernæst de diagnostiske kriterier. Man forsøger at skelne mellem det ekspressive og det subjektive perspektiv i psykopatologien, men det lykkes ikke altid. F.eks. omfatter afsnittet »Tankeforstyrrelser« (s. 17-21) såvel formelle tankeforstyrrelser, forstyrrelser i tankeindholdet som influensfænomener. Der mangler en diskussion af eller i det mindste konsistens omkring det diagnostiske interview. Det kvalitative interview fremhæves på s. 34-38, men på s. 89 postuleres det, at »symptombeskrivelsen bliver mest udtømmende, hvis den udføres som et struktureret klinisk interview«.

Bogen er letlæst og har nærmest karakter af et kompendium uden referencer til central baggrundslitteratur, hvilket kan undre, når det drejer sig om en lærebog. Den kan, trods mange gode detaljer, næppe stå alene i akademisk undervisning på medicinstudiet.