Skip to main content

Respektfuld ledelse Konradsen HB.

Ledende overlæge Allan Renard Andersen, E-mail: a.ren.a@dadlnet.dk

20. mar. 2006
3 min.

Denne letlæselige bog er skrevet af en formentlig lægelig kollega med en hjemmeside, der hedder www.wordsandwisdom.dk

Ud over forord og slutord indeholder den tre indledende kapitler med titlerne: »Hvad er respekt?«, »Det rummelige menneske« og »Mit eget forløb før jeg blev leder«. Så følger kernesektionerne (overordnede kapitler): »Alle er lige meget værd som mennesker«, »Alle skal behandles med respekt«, »Alle skal bære så meget ansvar som de magter, og bruge deres kompetencer optimalt« og »Andre forhold, der bidrager til respektfuld adfærd«. Derefter kommer, hvad jeg betragter som afsluttende kapitler: »Hvorfor blev jeg chef?«, »Hvordan trives jeg med og oplever jeg at være chef?«, »Hvad skal der til for at blive kvindelig leder?«, »Tre gode og respektfulde ledere« (om ledere som forfatteren har mødt, som af beskrevne grunde nævnes som forbilleder), »Hvordan sikrer du dig respekt fra dine medarbejdere?« og »Mister du som leder respekten fra dine medarbejdere, hvis du går ned med flaget?«.

Sproget er lige ud ad landevejen. Bogen er skrevet i jeg-form og er på sine steder meget privat, bl.a. hvor forfatteren fortæller om sit eget sammenbrud (da hun gik ned med flaget), men det bruges i bogens sammenhæng. Der er efter de centrale kapitler opsummerende »Vigtigste punkter« og plads til egne notater. Her er et par eksempler på disse opsummerende bullits:

- Før et sobert og professionelt sprog i dine e-mails.

- Giv gerne dagens rose i form af e-mails.

Der er generaliseringer som »danskere er konfliktsky«, og gammelkendte betragtninger som: »Når jeg ser kvindelige topledere og politikere i fjernsynet, slår det mig ofte, at nogle af disse kvinder i deres måde at se ud på, at tale på og agere på, næsten er blevet til mænd«.

Kernebudskabet: At være respektfuld og vise respekt samt beskrivelsen af, hvad der menes med dette budskab, er bogens egentlige centrum. Når man læser bogen og, som jeg, efterhånden vænner sig til dens stil, træder beskrivelsen af den meget vigtige pointe frem. Man køber postulatet om, at respektfuld ledelse er et væsentligt omdrejningspunkt, hvis en leder skal lykkes med sit forehavende. Man køber det, bl.a. fordi man genkender og accepterer en del af de beskrivelser af træk hos dårlige og gode lægelige ledere og kolleger, som er bragt. Man bliver således klogere af at læse bogen. Forfatteren er - ligesom anmelderen - ikke nogen stor skribent, men budskabet når igennem. Bogen ville vinde ved forkortelse og opstramning.

Den kan anbefales til afsnits- og afdelingsledere i sundhedsvæsnet, men bærer også et budskab, som er generelt for alle ledere. Om det kan ophøjes til at være words of wisdom, må læseren selv afgøre.

Albertslund: Schultz Forlag, 2005

221 sider. Pris: 249 kr.

ISBN: 87-609-1275-8