Skip to main content

For sen anmeldelse af erhvervssygdomme kan medføre bøde

Speciallæge Lene Garsdal, Kontor for Effekt og Analyse, Arbejdstilsynet. E-mail: leg@at.dk

6. feb. 2006
2 min.

En supplerende kommentar fra Arbejdstilsynet.

Arbejdstilsynet har i Ugeskr Læger 2006;168:206-7 læst debatindlæg fra praktiserende ortopædkirurg Jens V. Bruun med svar fra Attestudvalget og Arbejdsskadestyrelsen.

Når man læser korrespondancen, får man det indtryk, at pligten til at anmelde alene er begrundet i, at personer, der har pådraget sig en arbejdsbetinget lidelse, skal anmeldes for at opnå en erstatning. Når dette kombineres med, at kun ca. 10% rent faktisk får erstatning, er det forståeligt, at det kan opfattes som papirnusseri.

Men der er andre formål med anmeldelse end en erstatningssag for den enkelte. Når lægen opfylder sin forpligtelse efter arbejdsmiljøloven og anmelder en lidelse, går blanketten - elektronisk eller på papir - både til Arbejdsskadestyrelsen og til Arbejdstilsynet. Her indgår den i et register over arbejdsbetingede lidelser, som har eksisteret i Arbejdstilsynet i mere end 20 år.

Via dette register kan Arbejdstilsynet følge udviklingen i arbejdsmiljøet, og den viden er et væsentligt baggrundsmateriale, når forebyggende aktiviteter planlægges og prioriteres. Den enkelte anmeldelse går desuden til det lokale arbejdstilsyn, som derved bliver gjort opmærksom på, at der på en given virksomhed kan være et problem, som myndigheden evt. skal sætte ind over for.

For Arbejdstilsynet er det væsentligt, at anmeldekravet ikke kun omfatter konstaterede og dermed kendte sammenhænge mellem en given påvirkning i arbejdsmiljøet og en arbejdsbetinget lidelse, men også tilfælde, hvor der alene er en mistanke om en sammenhæng. Det giver mulighed for over tid at opdage nye sammenhænge og dermed sætte ind med forebyggelse.

Når Jens V. Bruun derfor skriver, at han har mistanke om, at tæt på 50% af klinikkens patienter kan have en arbejdsbetinget lidelse, ja så skal disse lidelser anmeldes, hvis de ikke med sikkerhed er anmeldt af andre.

Attestudvalget bemærker, at de ser flere problemer med den elektroniske anmeldeblanket EASY. Arbejdstilsynet er opmærksomt på dette og er sammen med Arbejdsskadestyrelsen i gang med ændringer, som vil gøre den elektroniske blanket mere brugervenlig.