Skip to main content

Spørgsmål til Hørecentralen

Martin Lotz, overlæge, Birkerød. E-mail: mlotz@dadlnet.dk

1. nov. 2005
1 min.

Jeg er som 66-årig begyndt at få besvær med at forstå mine patienter, hvis de ikke taler tydeligt.

Jeg gik til en privat høreklinik og fik få dage efter en tid hos en otolog. Efter et audiogram kunne det konstateres, at jeg havde en hørenedsættelse, som ville berettige et høreapparat. Jeg drog hjem med en lille stak glittede reklamer fra forskellige firmaer og en anbefaling af den dyreste topmodel, som kunne leveres 2-3 uger senere.

Næste dag ringede jeg til den offentlige hørecentral og fik råd om at møde op der. Jeg fik en tid fire uger senere og drog derfra med en anbefaling af høreapparat af en ganske anden type end den første, plus en lille gul folder, som advarede mod at stille for store forventninger til høreapparat. Ventetiden ville blive yderligere syv uger.

I betragtning af de store annoncer, som de private klinikker for tiden indrykker i dagbladene, ville det være rart, hvis Hørecentralen i Ugeskriftets spalter gav en samlet nøgtern fremstilling af:

  1. indikationerne for høreapparat, billige/dyre, et øre/ begge ører

  2. forskellene på de forskellige typer og

  3. de økonomiske aspekter af anskaffelsen.

Man kunne ønske sig en forholdsvis grundig information, da de tilgængelige oplysninger er sparsomme.

SVAR