Skip to main content

Sundhed, miljø og hygiejne - i pædagogisk arbejde Vagn-Hansen, P.

Kommunallæge Birgitte Brinck E-mail: bbrinck@gmail.com

24. apr. 2006
2 min.

Denne meget omfattende håndbog er en guldgrube for kommunalt ansatte læger, der skal vejlede personale i daginstitutioner og andre dagtilbud for børn under skolealderen om spørgsmål vedr. sundhed, sygdom, miljø, hygiejne mv. Det er en stor fordel, at bogen er i fuld overensstemmelse med de officielle regler og anbefalinger på området. Forfatteren er grundigt inde i stoffet og har indgående kendskab til lovgivning og vejledninger, herunder Sundhedsstyrelsens anbefalinger. For godt et år siden skrev han Sundhedsstyrelsens bog: »Vejledning om hygiejne i daginstitutioner - om sundhed, forebyggelse, sikkerhed og miljø«.Bogen indeholder 18 kapitler, hvoraf kapitlet om smitsomme sygdomme fylder mest. De øvrige kapitler omhandler emner som fysiske rammer for dagtilbud, indeklima, inventar og udstyr, naturbørnehaver, allergi, personlig hygiejne, fødevarehygiejne og rengøring, børneulykker og førstehjælp. Bogen kan også bruges som opslagsbog vedr. mere specielle emner, som man ikke umiddelbart kan finde oplysninger om andetsteds, f.eks. om kemiske stoffer, dyrehold, skadedyr, bid og stik. Der er også 30 sider om insekter, hvor man bl.a. kan læse om fjernelse af skovflåter, samt otte sider med farvefotos af hyppigt forekommende giftige planter.Bogen er meget let at slå op i pga. et omfattende stikordsregister, og man får hurtigt overblik over, hvad det drejer sig om, og hvad der kan/skal gøres. Kapitlerne består af »basisviden«, »artikler« og »fodnoter«, hvorefter de forskellige emner beskrives i alfabetisk orden. De mange emner gennemgås »handlingsorienteret«: Beskrivelse, sundhedsmæssig betydning, forebyggelse, personalets handlemuligheder og til sidst henvisninger til kilder/websteder.Bogen henvender sig til personale i dagtilbud, pædagogstuderende, administrativt personale i kommunerne samt kommunallæger og sundhedsplejersker. Kommunallæger og sundhedsplejersker vil også kunne anvende store dele af bogen i forbindelse med det forebyggende skolesundhedsarbejde.

Bogen kan varmt anbefales. Det er lykkedes at skrive en håndbog, som både er meget overskuelig og let at slå op i, og som samtidig giver en saglig og grundig beskrivelse af de emner, der behandles. Forfatteren skriver i forordet, at bogen »skulle dække de fleste af de almindeligste problemstillinger«, som personalet i daginstitutioner og dagpleje kan komme ud for, og han tilføjer »- og endda lidt til«. Jeg kan skrive under på, at han ikke lyver.

En enkelt lille fejl var der dog på side 334: Anafylaktisk chok giver anledning til »hjernebanken«!

København: Munksgaard Danmark, 2005.

572 sider. Pris: 458 kr.

ISBN 87-628-0567-3