Skip to main content

> Svar:

Attestudvalget, Den Almindelige Danske Lægeforening, E-mail: han@dadl.dk

9. jan. 2006
2 min.

Ortopædkirurg Jens V. Bruun fra Køge finder, at Arbejdsskadestyrelsens skærpede praksis omkring bøder til læger og tandlæger, der ikke overholder pligten til at anmelde en formodet arbejdsbetinget lidelse, vil medføre, at læger vil skulle anmelde ganske mange tilfælde. Jens V. Bruun mener, at der i hans egen klinik vil være tale om en arbejdsbetinget lidelse i tæt på 50% af tilfældene.

Det kan oplyses, at indlægget i Ugeskrift for Læger (2005;167:4502-3) blev bragt, fordi Arbejdsskadestyrelsen havde henvendt sig til Attestudvalget med ønske om, at lægerne blev orienteret om Arbejdsskadestyrelsens skærpede praksis. Pligten for læger til at foretage anmeldelse har eksisteret gennem en del år. Det nye er, at Arbejdsskadestyrelsen tager bødebestemmelsen i anvendelse.

Jens V. Bruun spørger, om der findes en speciel attest til brug for anmeldelse, eller om der blot skal skrives et brev til Arbejdsskadestyrelsen.

Attestudvalget kan oplyse, at der i talrige år har eksisteret en anmeldeblanket. Den var været omtalt flere gange i Ugeskrift for Læger gennem årene. Honoraret har til stadighed været offentliggjort i Ugeskrift for Læger sammen med de øvrige attesthonorarer. Desuden er der information i Attest-nøglen på www.laeger.dk

Arbejdsskadeloven taler om arbejdsulykker og erhvervssygdomme, og der anvendes også vedrørende sidstnævnte formuleringer som erhvervsbetinget sygdom. Bekendtgørelsen om anmeldepligten taler om konstateret eller formodet arbejdsbetinget lidelse. Erhvervssygdom er et andet ord for arbejdsbetinget lidelse, og læger har pligt til at anmelde en sådan, allerede når mistanken opstår. Det er naturligvis forvirrende med de varierede betegnelser, hvilket Attestud-valget har påpeget over for Arbejdsskadestyrelsen.

Anmeldepligten påhviler den sikringspligtige arbejdsgiver for så vidt angår arbejdsulykker.

Som alternativ til brug af anmeldeblanket i papirformat kan der foretages elektronisk anmeldelse ved brug af EASY, men Attestudvalget ser flere problemer herved. Det er Attest-udvalgets opfattelse, at elektroniske blanketter skal dannes i lægesystemet, således at attesten bliver en integreret del af journalen. Ved brug af EASY og tilsvarende elektroniske anmeldesystemer ender lægen med at have en papirudskrift, som ligger uden for den elektroniske journal. Endvidere vil det være svært at gøre brug af sekretærhjælp, idet dialogen foregår på skærmen. Lægen skal i øvrigt på grund af »moms på lægeerklæringer« medsende en regning og selv gemme en kopi til bogføringen.

Attestudvalget har videresendt indlægget fra Jens V. Bruun til Arbejdsskadestyrelsen med henblik på kommentarer derfra.