Skip to main content

> Svar:

♠ Næstformand Henrik Dibbern & Praktiserende Lægers Organisation. E-mail: plo@dadl.dk

26. sep. 2008
2 min.

Som jeg har fået sagen fremstillet, blev praksis i Sommersted nedlagt for mere end et år siden, da den på det tidspunkt ikke kunne sælges. Patienterne er derefter blevet fordelt på omkringliggende praksis. Når det sker, indgår ydernummeret i den praksisplan, som regionen og praksisudvalget i fællesskab laver. I praksisplanen indgår også overvejelser om, hvor ledige ydernumre skal genplaceres, og i en tid med lægemangel er det ikke unaturligt, at man ønsker at placere dem der, hvor lægemanglen er størst.

Så vidt jeg har fået oplyst, har den omtalte læge telefonisk henvendt sig til regionen i denne sommer, og jeg har ved den lejlighed fået de oplysninger, jeg nævner ovenfor.

Det var samme fremstilling af sagen, jeg gav under interviewet med TV2/Nyhederne. Af hele interviewet blev der brugt en sætning, hvor jeg sagde, at en ung almenmediciner burde nedsætte sig der, hvor patienterne har mest brug for ham.

Det kan sagtens være i en solopraksis, og det kan sagtens være på landet; der er med garanti mange muligheder for at få den drøm opfyldt i Region Syddanmark. At man ikke kan pege på en bestemt by, hvor praksis ikke længere eksisterer, og forvente, at man straks bliver tildelt et 0-ydernummer præcis der, må jeg sige, at jeg godt kan leve med. Hvis den skuffelse er så stor, at man i stedet for at købe en anden praksis et af de mange dejlige steder, som kan findes i Region Syddanmark, vælger at tage til Norge, er det beklageligt.

Jeg vil give dig ret i, at store lægehuse ikke er et trylleord, som løser lægemanglen.

Forskellige incitamenter, som kan fastholde de ældste praktiserende læger lidt endnu, og incitamenter til at tage patienter ud over normtallet, der hvor lægemanglen er størst, er de vigtigste instrumenter, vi har til at løse manglen på praktiserende læger.

Debatindlæggets udfald imod PLO, og Lægeforeningen i øvrigt, har mindre med den aktuelle sag at gøre, så den diskussion vil jeg foreslå, at vi tager (igen) på medlemsmøderne.