Skip to main content

Svar:

Speciallæge Ruth Kirkeby, formand for Dansk Medicinsk Selskab for Akupunktur, E-mail: kirkeby@dadlnet.dk pdf-udgave Speciallæge Ruth Kirkeby, formand for Dansk Medicinsk Selskab for Akupunktur, E-mail: kirkeby@dadlnet.dk Speciallæge Ruth Kirkeby, formand for Dansk Medicinsk Selskab for Akupunktur, E-mail: kirkeby@dadlnet.dk pdf-udgave

1. nov. 2005
2 min.

Beskrivelsen af teorier inden for traditionel kinesisk medicin med anvendelse af begreber som metal, ild, jord og trevarmermeridian er oldtidshistorie. Dette er ikke negativt ment, idet teorierne har bevist deres værdi og overlevet tidens tand.

Det passer ikke, at jeg affærdiger de TCM-behandlinger, der (endnu?) ikke har dokumenteret effekt, med, at de »blot er et levn fra vore forfædre og uden effekt«. Hvad jeg skrev i min boganmeldelse var:

»Der er ikke tale om evidensbaseret medicin og heller ikke omtale af forskningsresultater, der anskueliggør hvilke behandlinger, der har dokumenteret effekt, og hvilke behandlinger, der blot er et levn fra vore forfædre uden effekt«.

Måske har det ikke været bogens hensigt at bidrage med nyere forskningsresultater. Men nogle af de beskrevne indikationer for akupunkturbehandling kunne med fordel være siet fra. Behandling med akupunktur fortjener en plads i behandlingen især hos praktiserende læger i dagens Danmark. Men man kan ikke tilsidesætte standard for god lægebehandling ved at anvende akupunktur på alle de indikationer, der er anført i bogen som f.eks.: Fødselspsykose, malaria, apoplektisk coma, hallucinationer, hjerteflimren og shock.

Det var ikke min mening, at give bogen en »hård medfart«. Det mener jeg heller ikke, at den fik, idet der er tale om en righoldig og interessant bog med mange spændende indfaldsvinkler til de meget omfangsrige behandlingsmetoder i traditionel kinesisk medicin. Men det må være anmelderens pligt også at påpege svagheder ved en ny fagbog.