Skip to main content

> Svar:

Alment praktiserende læge Jens Høygaard Michaelsen, formand for Administrationsudvalget E-mail: jle.plo@dadl.dk

4. nov. 2005
2 min.

Som Jens Peder Holst korrekt anfører i sit indlæg, er der udelukkende mulighed for at modtage sygehjælp fra Administrationsudvalget, hvis man er i besiddelse af et ydernummer. Årsagen hertil er, ordningen er aftalt med sygesikringen og dermed rettet mod læger, der praktiserer under Landsoverenskomsten.

Betingelserne er dermed ikke opfyldt, når man har afhændet praksis.

Hvis der er sammenfald mellem sygdomsforløb og praksissalg er der mulighed for at ansøge om hjælp andre steder end hos Administrationsudvalget.

Man kan ansøge Lægernes Pensionskasse om midlertidig invalidepension. For at få tilkendt invalidepension fra Lægernes Pensionskasse skal en speciallægeerklæring dokumentere, at sygdommens varighed er minimum seks måneder, samt at erhvervsevnen som læge er nedsat med minimum 2/3.

Samtidig kan der ligeledes ansøges om kommunale sygedagpenge. Hvis ikke man har tegnet en speciel forsikring herfor, vil der dog være en karensperiode på ti hverdage, før man er berettiget til kommunale sygedagpenge.

I den periode der optræder fra man ansøger Lægernes Pensionskasse om midlertidig invalidepension, og til pensionen tilkendes, er der mulighed for at få et lån gennem Læge-foreningen. Dette lån modregnes efterfølgende i udbetalingen af invalidepensionen fra Lægernes Pensionskasse.

For at vejlede sine medlemmer om, hvorledes man skal forholde sig i tilfælde af for eksempel sygdom, har Lægeforeningen ansat en socialrådgiver. Som medlem er man altid velkommen til at kontakte socialrådgiveren, hvis man har behov for rådgivning i forbindelse med eksempelvis sygdom.