Skip to main content

> Svar:

Administrationschef Mads Gaub, Den Almindelige Danske Lægeforening. E-mail: mg@dadl.dk

30. okt. 2006
2 min.

Kai Tullin sætter spørgsmålstegn ved kvaliteten af den årsrejseforsikring, som Lægeforeningens samarbejdspartner, Lån & Spar, har tilbudt medlemmer af Lægeforeningen i forbindelse med tegning af et MasterCard hos Lån & Spar.

Forsikringen koster 395 kr. årligt, dækker hele husstanden på rejser i en periode på 60 måneder og - inden for nærmere angivne rammer - også rejseafbestilling, sygesikring, hjemtransport, m.v. Der vil for mange være tale om et særdeles prisattraktivt tilbud. Men om tilbuddet rækker til alles behov, er en anden sag, som den enkelte selv bør undersøge. Til de konkrete nævnte spørgsmål skal nævnes følgende:

  1. Produktansvar. Lån & Spar er ikke forsikringsselskab men formidler af forsikringen. Selve sagsbehandlingen foregår i et andet selskab. Lån & Spar er imidlertid ansvarlig for evt. forkert rådgivning ydet i forbindelse med tegning af forsikringen. Lægeforeningen vil selvsagt løbende tage sager op med Lån & Spar, hvis vi skønner, at rådgivning eller sagsbehandling ikke stemmer overens med almindelig eller rimelig praksis.

  2. Rejseafbestilling. Kai Tullin citerer kun første del af undtagelsesbestemmelsen, der er nævnt vedr. kronisk sygdom. I anden del hedder det bl.a., at der er dækning, »hvis den behandlende læge ikke har set symptomer, som kunne indikere, at rejsen ikke burde foretages.« Hvis man i forbindelse med en skadesanmeldelse m.a.o. kan medsende en erklæring fra behandlende læge, der godtgør, at der ikke var nogen forhold i den kroniske sygdom, der gjorde, at man ikke burde bestille eller påbegynde en rejse, vil man være dækket af forsikringen.