Skip to main content

> Svar:

Poul Jasczcak, formand for FAFS

13. jun. 2008
2 min.

Kjeld Lyngborg & Mogens Tangø peger i deres debatoplæg på, at en nedlæggelse af det eksisterende ydernummersystem inden for speciallægepraksis vil kunne være medvirkende til at løse problemerne med speciallægemanglen i Danmark.

Jeg er helt enig i, at speciallægemanglen er en af sundhedsvæsenets største udfordringer inden for de kommende år - om ikke den største. Som det forhåbentlig er bekendt, har vi i FAS i flere omgange beskæftiget os med problemstillingen. En arbejdsgruppe i FAS afgav således i juli 2003 en rapport om »Samarbejdsmuligheder mellem speciallæger på sygehuse og i speciallægepraksissektoren«. Som opfølgning herpå udarbejdede FAS i 2007 en række konkrete forslag til et sådant samarbejde. Rapporterne kan ses på www.laeger.dk/politik/pjecer og rapporter/FAS.

Jeg skal ikke i detaljen komme ind på alle disse ti forslag, men dog nævne, at forslagene blandt andet handler om:

  • oprettelse af tværsektorielle specialeråd

  • at de praktiserende speciallæger tilbydes at benytte sygehusenes lokaler og udstyr

  • at de sygehusansatte speciallæger tager ansættelse i speciallægepraksis

  • inddragelse af flere praksisspecialer i videreuddannelsen til speciallæger.

Disse forslag vil stort set kunne gennemføres inden for de nuværende overenskomster og den nugældende lovgivning.

Som det 10. forslag blev det - mest som en provokation - foreslået at opgive ydernummersystemet. Det er mit klare indtryk, at hverken regionerne eller de praktiserende speciallæger er interesseret i en sådan løsning. Der er som bekendt intet som en god aftale, og både for regionerne og for de praktiserende speciallæger er der indlysende fordele i den forsyningssikkerhed, som en overenskomst indebærer for begge parter.

Konkret har FAS' udspil betydet, at der i den seneste fornyelse af overenskomsten for speciallægepraksis er aftalt nedsættelse af et udvalg, der skal fremkomme med forslag, som skal fremme et øget samarbejde og en øget integration mellem praktiserende speciallæger og sygehusvæsenet.

I FAS har vi store forventninger til, hvad der kan komme ud af et sådant arbejde. Så skulle vi ikke give dette udvalgsarbejde en chance, før vi afskaffer et ydernummersystem, som de fleste vist er ganske godt tilfredse med?