Skip to main content

> Svar:

♠ Kontorchef Dorte Hansen Thrige, Sundhedsstyrelsen. E-mail: meb@sst.dk

9. jan. 2009
3 min.

I din kronik fortæller du om en række frustrerende oplevelser med den elektroniske dødsattest. De fleste problemer, som du nævner, handler om - som hospitalslæge - at blive oprettet som bruger til systemet, om at få oprettet den digitale signatur og om at logge på. Altså ikke om, hvordan programmet virker, men simpelthen om komme til at bruge programmet. Det er naturligvis frustrerende, når man, som du beskriver det, ikke kan komme til at passe sit arbejde.

Det er en kompliceret opgave at skabe en elektronisk dødsattest, hvad der heller ikke tidligere er gjort i verden. Indførelsen af attesten sker i samarbejde med flere parter og bliver i høj grad gennemført decentralt, i regionerne, på hospitaler og hos praktiserende læger. Brugeradministration for hospitalslæger, herunder oprettelse som bruger og tildeling af rettigheder, foregår for eksempel på det enkelte hospital.

Dine oplevelser afspejler de startvanskeligheder, som processen endnu bærer præg af, og i denne forbindelse er feedback fra brugerne både velkommen og helt nødvendig.

Den elektroniske dødsattest benytter den offentlige digitale signatur som et nødvendigt sikkerhedselement og desuden til en juridisk gyldig »underskrift« af de elektroniske indberetninger. Flere af de oplevelser, som du beskriver i kronikken, stammer fra problemer med at få oprettet og bruge den digitale signatur. Den elektronisk dødsattest er blevet lokomotiv i den generelle indførelse af digital signatur i sundhedsvæsenet, og det kan være vanskeligt i det daglige at skille processerne ad. For eksempel bliver adgangen til digital signatur styret af en lokal serverløsning på det enkelte hospital, hvilket skaber behovet for de mange log-in. Det gælder al brug af digital signatur på det pågældende sygehus, ikke kun dødsattesten. Du nævner diagnosesystemet i den elektroniske attest som et specifikt problem. Vi mener, at det faktisk er opbygget, så det kan bruges intuitivt. Man kan således finde diagnoser ved søgningen på enkelte stykker tekst i diagnosen. Langt de fleste diagnoser i udbredt brug kan desuden søges på både dansk og latin, og under de mest almindelige betegnelser.

Diagnosesystemet er under løbende revision, og vil også fremover være det. Den seneste opdatering blev gennemført i april 2008. På e-mail-adressen d-kodning@sst.dk kan man som bruger melde problemer med at finde konkrete diagnoser og i øvrigt give både ris og ros. De konkrete eksempler, som du nævner i kronikken, vil også indgå i vores fremadrettede arbejde.

Den elektroniske dødsattest er indført for at fremme en hurtigere opdatering af Dødsårsagsregisteret, der er et centralt register for forskning og planlægning på sundhedsområdet.

Det er vores ambition, at den elektroniske dødsattest skal være en brugervenlig og naturlig del af sundhedspersonalets arbejdsrutiner. Baseret på feedback fra brugerne har vi derfor lavet væsentlige forbedringer i systemet, siden det blev taget i brug, og vi vil fortsat arbejde på at udvikle systemet til gavn for brugerne.